راهبردهای محوری تحول آفرین یا مشغولیت بهزیستی در سال 1393


علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین همایش علمی کاربردی مدیران سازمان بهزیستی در سال 93 در خصوص تبیین شش برنامه راهبردی برای سال 93 این سازمان اظهار داشت : گسترش سرمایه‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، آموزش برای انواع فعالیت‌ها و تخصصی کردن آن‌ها، ایجاد NGOهای جدید با گروه‌های اجتماعی جدید، گسترش مشارکت‌های مردمی و اشکال جدید کمک گرفتن از جامعه، مرور جایگاه قانونی و بازنگری موانع قانونی، بردن عملیات بهزیستی به خانه‌ها، شناخت آسیب‌های جدید اجتماعی و توانمندسازی در اشکال جدید باید از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی سازمان بهزیستی در سال 93 باشد.

 

 

وی ادامه داد، الزامات اجرای این برنامه‌ها نیازمند اصلاح و بازنگری روش‌ها و کار جهادی است، چرا که شکل کار ما با سازمان‌های دیگر متفاوت است. وزیر تعاون همچنین گفت ما در سازمان بهزیستی نباید کُنش سیاسی داشته باشیم چرا که مردم اقدامات بهزیستی را یک حرکت سالم می‌دانند و این برای سازمان یک سرمایه اجتماعی است؛ باید توجه کنید که کار با اخلاق و آموزش مداوم کارمندان در دستور کار همیشگی باشد.

ربیعی با اشاره به لزوم مرکز پژوهش در سازمان بهزیستی تصریح کرد: باید در فعالیت‌های این سازمان جامع‌نگری وجود داشته باشد و فعالیت‌ها به گونه‌ای انجام شود که جامعه و نظام تصمیم‌سازی نسبت به موضوعات جامعه هدف این سازمان حساس شود؛ بنده به کارهای شکلی اعتقاد ندارم و معتقدم باید در مورد اقدامات با یکدیگر صحبت کنیم؛ باید پیرامون مسائل اجتماعی گفتمان داشته باشیم و به لایه‌های زیرین توجه کنیم . ربیعی تأکید کرد: ما باید با برنامه‌ریزی ، نهادها را به سمتی ببریم که محرومیت نهادی و ناشی از ساختار اجتماعی را کم کنیم. وی با اشاره به اهداف مهم انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث ها محرومیت‌زدایی و از بین بردن استضعاف بوده و دیگر دستگیری از گروه‌های اجتماعی است که ناتوان نگه داشته‌اند؛ افرادی که خود تقصیری ندارند اما به دلیل ساختارهای طبیعی یا اجتماعی ضعیف شده‌اند. هر دو گروه باید در سازمان بهزیستی حمایت شوند. وزیر رفاه خاطرنشان کرد: موجودی که با ناتوانی و معلولیت جسمی یا ذهنی متولد می‌شود به طور طبیعی ضعیف شده اما بخش دیگر جامعه در اثر ساختار اجتماعی یا کنش‌های فردی دچار محرومیت شده‌اند که نمونه آن افراد معتاد است اما ما در مقابل آن‌ها نیز مسئولیم.

وی با اشاره به عوامل مهمی که فرصت‌هایی نابرابر در جامعه را به وجود می‌آورند، تصریح کرد: بخش مهمی از این موضوع مربوط به برنامه‌ها و ساختارهای اجرایی و برنامه‌ریزی است؛ بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی ما ناشی از برنامه‌هایی بود که در دهه 1340 اجرا شد و در دهه 1350 با پوست‌انداختن این برنامه‌ها آسیب‌ها نمایان شد. وزیر رفاه گفت: عوامل دیگری مانند فساد و تبعیض بر محرومیت و فرصت های نابرابر اجتماعی تأثیر گذاشته به گسترش فقر کمک می‌کند و آسیب‌ها را نیز بیشتر می‌کند؛ منابع مالی ما نسبت به GTP قابل توجه بوده اما جهت‌دهی و ملموس کردن اقدامات در جامعه ضعیف است؛ امیدواریم که سازمان بهزیستی بتواند به معنادار کردن اقدامات کمک کند.

مطالب فوق برگرفته از سایت خبری تحلیل عرش نیوز با کد خبر 267916 ،  مورخ 11/3/93  و به آدرس زیر می باشد : http://www.arshnews.ir .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

 

ضمن تشکر از جناب دکتر ربیعی بخاطر حساسیت نسبت به حوزه مهمی نظیر بهزیستی و اثرات توسعه ای آشکار این حوزه، مواردی چند را به استحضار ایشان می رسانیم:

-        این شش اولویت و راهبرد بر چه اساسی استخراج شده اند؟ همانگونه که مستحضر هستید، محور قرار دادن برنامه های کم اهمیت یا نادید گرفتن برنامه های دارای اهمیت در یک سازمان ، جز ناکارآمدی هیچ اثر دیگری ندارد.

-        بنظر می رسد بند گسترش سرمایه اجتماعی سازمان بهزیستی حرف نادرستی است و از آن بدتر در شرایطی است که این عبارت بعنوان اولویت فعالیتی یک سازمان، مطرح باشد . اگر منظورتان اخلاق سازمانی و غنی سازی آن است. که خود بحث مجزایی است و اگر بحث ارتقا جایگاه سازمان در بین مخاطبان می باشد، آنهم بحث مجزایی است. بر این قاعده، مفهوم سرمایه اجتماعی در سازمان بهزیستی ماهیتا از منظر علمی جایگاه ندارد.

-        منظور از آموزش برای انواع فعالیت‌ها و تخصصی کردن آن‌ها چیست؟ اگر این یک راهبرد است، راهبردی بسیار گنگ و مبهم می باشد که حتی اصول اولیه نگارش راهبرد در آن رعایت نشده است؟ سازمان بهزیستی در گام نخست نیازمند مهندسی سازمانی و سپس تخصصی سازی است که بدون توجه به تقدم مهندسی، تخصصی سازی معنا ندارد .

-        ایجاد NGO های جدید با گروه‌های اجتماعی جدید از ریشه اشتباه است. چرا که سازمان های مردم نهاد توسط داوطلبان تاسیس شده و سازمان دولتی نیست که ایجاد شود.

-        گسترش مشارکت‌های مردمی و اشکال جدید کمک گرفتن از جامعه، راهبرد نسبتا منطقی بوده ولی بشدت کلی است.

-        مرور جایگاه قانونی و بازنگری موانع قانونی،راهبرد خوبی است.

-        بردن عملیات بهزیستی به خانه‌ها، شناخت آسیب‌های جدید اجتماعی و توانمندسازی در اشکال جدید که اصلا نمی تواند تک راهبرد باشد و خود مجموعه راهبردها را نیاز دارد.

-        ....

بر اساس توضیحات ارایه شده از آن برادر عزیز درخواست می گردد در انعکاس موارد اندکی بیشتر دقت نمایند. اولویت سازمان بهزیستی تخصصی سازی مدیریتی ، بازنگری در ماموریت های سازمانی و بازمهندسی ماموریت با هدف تخصصی سازی آنها است .

اما در خصوص شیوه اجرا فرموده اند که باید با کار جهادی به این مهم رسید، سوال این است که میزان آشنایی مدیریت بهزیستی با فرهنگ و کار جهادی به چه میزان است؟گفته بودید که در بهزیستی کنش سیاسی نباید داشته باشیم، سوال ما این است که سوال رسانه ها از آقای همایون هاشمی در خصوص ارتباط با ستاد مشاعی هنوز بدون پاسخ مانده ، سوال از ایشان در خصوص مداخله یا عدم مداخله در انتخابات شورای شهر تهران هنوز بدون پاسخ مانده ، وقت گذاری برای ارتباط گیری گسترده ایشان با برخی شخصیت ها بجای پرداختن به فعالیت های قانونی موظف هنوز بدون پاسخ مانده ، حضور گسترده و فردی در رسانه های تصویری بجای تمرکز بر امور موظف بدون پاسخ مانده و .... .

راستی آقای وزیر ، بهزیستی به چه میزان در فقرزدایی و یا محرومیت زدایی نقش دارد؟تا چه اندازه مخاطبین سازمان از خدمات دریافتی و یا شیوه ارایه خدمات راضی هستند، آیا اطلاع مستند دارید؟ یا علی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد