آقای وزیر! هزینه انتقاد از رئیس بهزیستی کشور و معاونان شان چقدر است؟!


احمد علی جبارزاده -  مددکار اجتماعی ، مدیر پایگاه های خدمات اجتماعی کرج

 

جناب آقای دکتر ربیعی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با سلام و احترام

در شرایطی این نامه سرگشاده تقدیم جنابعالی می گردد که پیشترها برای احقاق حقوق فردی و اجتماعی و حرفه ای خود جلسات متعددی را با مسئولین داشته ام : مدیرکل بهزیستی استان البرز ، نماینده مجلس شورای اسلامی استان ، مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری ، معاونت دفتر مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون ، معاونت وزیر درر فاه اجتماعی (آقای علائی)، مکاتبات مکرر و مکالمات تلفنی با دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی کل کشور ، دفتر ریاست بهزیستی کل کشور و معاونت رفاه وزارت تعاون . بغیر از اقدامات مسئولانه آقای دکتر کولیوند نماینده محترم مجلس و پیگیری های دفتر آسیب های اجتماعی وزارتخانه ، نتیجه ای حاصل نشده است و تلاش های مکرر بنده برای دیدار با رییس بهزیستی کشور جناب آقای هاشمی بجایی نرسیده است!!؟

  

آقای دکتر ربیعی ، دو سال است که من بهمراه ۱۱ تن از کارشناسان خود پنج پایگاه خدمات اجتماعی را در کرج مدیریت می کنم. کم و کیف کار انجام شده ثبت و ضبط بوده و نتیجه آن اینکه ، از طرف وزارتخانه ، مدیر کل بهزیستی استان و شورای شهر کتبا مورد تقدیر قرار گرفتم. از سوی یکی از مدیران کل بهزیستی از استانی دیگر جهت راه اندازی پایگاه ها دعوت شدم . بعنوان یکی از مولفین برای تالیف کتابی در خصوص آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیر رسمی فراخوانده شدم و از طرف دفتر پیشگیری از جرم دادگستری بعنوان مسئول هسته تخصصی پیشگیری از آسیب های اجتماعی معاونت دادستانی دعوت به همکاری شدم. (همه اینها نتیجه فعالیت در پایگاه های خدمات اجتماعی است) .

مبلغ اختصاصی تا این لحظه برای دو سال کار با احتساب حقوق ۱۲ نفر پرسنل ، اجاره مکان در سال اول، تجهیز مکانهاو ده ها هزینه دیگر ریز و درشت ۸۰ میلیون تومان بوده است!!! مکرر اعلام شد این مبلغ کفاف هزینه ها و فعالیت را نمی دهد. اگر چه نزدیک به ۴۰ میلیون تومان مشارکت من برای هزینه ها بود( با استقرار پایگاه ها در مدارس و پرداخت نکردن اجاره) فرمودند متمم از سوی بهزیستی کشور و وزارتخانه می آید. دفتر آسیب های اجتماعی وزارتخانه در سال ۹۲ برای پایگاه های خدمات اجتماعی استان ها از جمله البرز مبالغی را اختصاص داد (۵۰ میلیون تومان برای کرج) . لذا هزینه کردیم تا بعدا تسویه شود. مبلغ به بهزیستی کرج رسید اما به دلایل واهی مانع پرداخت شده اند، چرا؟ که:

اینجانب بعنوان یک مددکار اجتماعی، یک نویسنده و یک فعال اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی کشورم نسبت به عملکرد مدیریتی جناب سرهنگ دکتر هاشمی (پزشک) و برخی از مدیران تحت امرشان نقدهایی داشته و آنرا در جلسات مختلف ، مقالات و پیشنهادات عنوان نموده ام. این انتقادها به ذائقه آقایان خوش نیامده و لذا تصمیم به تنبیه بنده گرفتند!

آقای دکتر اینکه معتقدیم آقای همایون هاشمی بعنوان یک سرهنگ و یک پزشک نمی توانند مدیریت سازمان عریض و طویلی چون بهزیستی را با بیش از ۲۰۰ هزار پرسنل غیر دولتی و ۳۰ هزار پرسنل دولتی عهده دار شوند ، اینکه معاونان و مدیران دلسوز و متعهد به خود را بر می گزینند تا از ایشان دفاع کنند نه حلال مشکلات نیازمندان باشند، تهمت نزده ایم. ایشان وقتی با حمایت آقای مشایی در راس سازمان قرارگرفت مدیریت خود را آغاز کرد: طرح سفیران طلایی را اجرا کردند. از هنرمندان و ورزشکاران مشهور کشور خواستند تا هر وقت خواستند سرزده به مراکز بهزیستی مراجعه و عملکرد بخواهند! به هر کسی که خواستند با گرفتن مبلغ از بهزیستی کمک مالی بکنندو بنیاد خیریه راه اندازی نمایند. این عملکرد چه توجیهی بغیر از تبلیغات داشت؟ ونفع آن به چه کسانی می رسید؟ در آغاز بکار دولت آقای روحانی با صرف هزینه های هنگفت و استفاده از تیزرهای تبلیغاتی عنوان کردند که تمامی هزینه های بیماران خاص رایگان می گرددو چه شد؟بنده که یکسالی است با سرطان خون همسرم درگیر هستم مبلغی از بابت درمان دریافت نکردم. پس پشت این همه تبلیغات گرانقیمت چه بود؟ به بنده می فرمایند شما باید رسید هزینه کرایه تاکسی بازدید از منزل های کارشناسان را ارائه دهید و آنوقت در نبود دیوان محاسبات در بسیاری از ردیف های بودجه ای بهزیستی به دلیل پرداخت های خیرین دست مدیران این سازمان برای هزینه های جانبی باز است! اما به نفع چه کسی؟ از فرمایشات آقای هاشمی و مدیران تحت امرشان این بوده است که توانمند سازی مددجویان بجای گداپروری. آیا چنین است؟ به هیچ وجه! مهمترین طرح ایشان در این خصوص طرح آفتاب بود در پایان دوره دولت قبلی. همایش های پارکی ترتیب داده شد ، اما به اعتقاد کارشناسان طرحی سطحی بود و غیر کارشناسانه و هیچ مددجویی توانمند نشد. بررسی همکاری سازمان بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابان و زنان ویژه و متکدیان شهر با شهرداری هم خالی از لطف نیست. کوتاهی بهزیستی در این خصوص معضلات بی شماری را به مردم تحمیل کرده است. بنظر می رسد مدیران و مشاوران آقای هاشمی بجای کمک به حل معضلات اجتماعی به ماندگاری ایشان در پست ریاست کمک می کنند. جنابعالی از راه اندازی اتاق فکر برای بهزیستی فرموده اید ، اما واقعیت این است که صاحبان فکر و اندیشه را از سازمان فراری می دهند.

مختصری نقد تقدیم شد تا مستحضر باشید که فقط اینجانب منتقد نیستم و به تبع آن با بلوکه کردن ۵۰ میلیون طلبم در حال مجازات شدن. منتقدان بیشمار و صاحب نظری هستند که نسبت به این شیوه عملکردی دیکتاتور مابانه اعتراض دارند. آقای وزیر لجبازی به حدی است که سه پایگاه خدمات اجتماعی این شهر را تعطیل کردند!!؟ و این در حالیست که وزارتخانه معتقد است تعداد پایگاه های کرج باید به ۲۰ فقره افزایش یابد. چه کسی تاوان این غرض ورزی ها را خواهد داد؟ مگر نه اینکه فرزندان ما آسیب خواهند دید؟

آقای وزیر نگذارید در دولت تدبیر و امید معاونین جنابعالی در حوزه بهزیستی هر کاری که دوست دارند بکنند.و با قدرتی که در اختیار دارند بی مهابا و بدون ترس از پاسخگو بودن جامعه را دچار آسیب کنند. تقاضای بی شماری از فعالان حوزه اجتماعی وزیدن نسیم اعتدال در بدنه مدیریتی بهزیستی است. سپاس بیکران.


مطالب فوق(با اندکی تغییر) برگرفته وبسایت تخصصی مددکاران اجتماعی ، مورخ 20/11/92 و به آدرس http://www.a-sasw.com  می باشد .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

نظری نداریم خودتان نظر بدهید

یا علی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد