بهزیستی و شهرداری باید جواب بدهند: نقد سریال آوای باران


««آوای باران» ساخته و پخش شد، اما چه کسانی مسئول جوابگویی به سوالات ما هستند؟! کودکان کار را هنوز در خیابان‌ها می‌بینیم. حتی بازار که می‌رویم بچه‌های متکدی که از پاکستان آمده‌اند را هم می‌بینیم. بهزیستی و شهرداری و چه کسی باید جواب این سوالات را بدهد؟!» اینها جملات یکی از مخاطبان سریال «آوای باران» است که در نشست نقد و بررسی این سریال عنوان شد.

  

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین سهیلی‌زاده به عنوان کارگردان سریال «آوای باران» در این خصوص ‌گفت: وظیفه هنرمند طرح معضلات اجتماعی است. هیچ قدرتی نداریم که معضلات اجتماعی را حل کنیم. حرف شما مخاطبان درست است و ما نمی‌توانیم جوابگو باشیم.

علیرضا کاظمی‌پور نیز در مقام نویسنده در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از وظایف صداوسیما ایجاد حساسیت نسبت به این معضلات است. مواردی مثل آلودگی هوا و تکدی‌گری مسائلی هستند که اگر پرداخته و مسئله مردم شوند این حساسیت بر روی مسئولان فشار می‌آورد و تا انجام نگیرد کاری اتفاق نمی‌افتد. اکنون 11 ارگان مسئول کودکان کار هستند ولی به خاطر کمبود امکانات این‌ها جوابگو نیستند و متأسفانه شاهد رشد پدیده تکدی‌گری در تهران هستیم.

به گزارش ایسنا، نشست نقد و بررسی سریال «آوای باران» با حضور کارگردان (حسین سهیلی‌زاده)‌، سید محمد حسین هاشمی‌اصل‌ (تهیه‌کننده) علیرضا کاظمی‌پور‌ و سعید جلالی (نویسندگان)، الهام چرخنده،‌ امیر دژاکام‌، سپیده خداوردی‌، حمیدرضا پگاه‌، مهران رنجبر‌، پارسا افشار‌، علی فتاحی‌، امیر تقوازاده‌ و آزاده زارعی (بازیگران آوای باران) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این نشست که با حضور جمعی از مخاطبان سریال «آوای باران» برگزار شد، همچنین ایازی (معاون فرهنگی شهرداری تهران) و حجازی (رییس فرهنگسرای اندیشه) حضور داشتند. در فرهنگسرای اندیشه همچنین شاهین جمشیدی به عنوان مجری برنامه و همچنین مریم رها و محمد جلیلوند (دو تن از منتقدان) در کنار عوامل آوای باران حضور داشتند.

*** معاون شهردار بیننده پر و پا قرص «آوای باران»

 

در بخش ابتدایی این نشست از ایازی، معاون فرهنگی شهرداری تهران دعوت شد تا در سخنانی نسبت به این سریال نظر خود را اعلام کند.

وی ضمن تشکر از عوامل و هنرمندان در خلق سریال «آوای باران» گفت: موضوعات اجتماعی در جامعه به ویژه آسیب‌های اجتماعی خیلی حائز اهمیت است و نگاه کسی که می‌نویسد باید به گونه‌ای باشد که در عین اینکه به آسیب اجتماعی می‌پردازد، از تلخی بپرهیزد. در سریال «آوای باران»، حسین سهیلی‌زاده هنرش این است که به یک مساله اجتماعی می‌پردازد ولی آنقدر هنرمندانه که صرفا حالت تلخی آن حس نمی‌شود. خیلی مهم است از دیدگاه هنری به این مساله بپردازیم و کاری که حسین سهیلی‌زاده انجام داد به درستی به مخاطب القاء شد.

*** دژاکام: مدت‌هاست سیاه‌نمایی می‌کنیم

امیر دژاکام به عنوان شخصیت دیگر «آوای باران» گفت: باید این را بگویم مدت‌هاست سیاه‌نمایی می‌کنیم فقر‌، فحشا‌، سرقت در جامعه وجود دارد، اما آیا باید به خاطر سیاه‌نمایی از همه آنها بگذریم یا آنقدر سپیدنمایی کنیم و از آنها چشم‌پوشی کنیم؛ در حالی که نگاه جامعه به اعتدال می‌تواند جامعه را تغییر دهد و امید را به وجود بیاورد.

*** تلخی را کم کردیم

در ادامه سهیلی‌زاده، کارگردان «آوای باران» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این سریال به آنچه در ذهن داشتید، پاسخ داد؟ گفت: با جوابی که از مخاطبان گرفتیم فکر می‌کنم فراتر بود. اما بزرگترین دغدغه‌ ما در این سریال این بود که چون درباره‌ کودکان کار و تکدی‌گری این سریال را می‌سازیم تلخ است. اما توانستیم با قصه و درامی که به آن اضافه کردیم این تلخی را کمی کاهش دهیم.

مطالب فوق برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، مورخ 15/11/1392 و به آدرس زیر می باشد :  http://isna.ir .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

نیاز به توضیح نداشته و تنها نیازمند قضاوت و نظر خوانندگان است                            یا علی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد