حاشیه ها - تیر 1393

پست حاشیه ها در وبلاگ حاضر، قصد انعکاس اخبار و شنیده های رسمی و غیر رسمی مرتبط با بهزیستی ، حوزه فعالیت های حمایتی و مواردی همانند را دارد :

* صدای نارضایتی از بهزیستی، این بار از زبان زنان سرپرست خانوار در ایلام : تعدادی از مددجویان بهزیستی به خصوص زنان مطلقه ( سرپرست خانوار)در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، خواستار پیگیری علت عدم پرداخت مستمری آنها به مدت دو ماه شدند.

  

«ف.ج» زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی ایلام گفت ، مطلقه هستم و هیچ منبع درآمدی ندارم و فقط چشم امیدم به پرداخت مستمری بهزیستی بوده که در حال حاضر بیش از دوماه است که به حساب ما واریز نشده است. با وجود اینکه پرداخت مستمری بهزیستی بسیار ناچیز است اما هزینه زندگی خود را با آن مطابقت می‌دهم و عدم پرداخت آن در زندگی من محسوس است.  «ع-ن» نیز در این خصوص به ایسنا، گفت: نزدیک 4 سال است که طلاق گرفتم و زندگی خود و فرزندم را از راه مستمری بهزیستی تامین می‌کنم اما بیش از دو ماه است که این مستمری را دریافت نکرده‌ام.

نسرین شهبازی معاون اجتماعی بهزیستی استان در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: پرداخت مستمری به مددجویان در حوزه اختیارات بهزیستی استان نبوده و به صورت کشوری پرداخت می‌شود.  وی علت اصلی عدم پرداخت مستمری این دوماه را افزایش مستمری مددجویان عنوان و تصریح کرد: حدود 20 درصد مستمری مددجویان افزایش پیدا کرده که بر اساس اعلام سازمان پرداخت خواهد شد. شهبازی با بیان اینکه با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی زنان مطلقه استان نیازمند پرداخت مستمری هستند گفت: پرداخت این مستمری‌ها ضروری است که امیدواریم سازمان در اسرع وقت در این زمینه اقدام کند( ایسنا ،  15/3/93  ، کد خبر93031507374 ). لازم بذکر است که شهریار مهردادی از بهمن ماه 1392، مدیریت کل بهزیستی استان را در دست گرفته و قبل از ایشان،صادق رستمی از سال 85 مدیر کل استان بوده است.

* باز هم تبلیغات ، باز هم پرت کردن حواس، این بار با هزینه کردن از علی کریمی و کامران نجف زاده : هفته گذشته دانشجویان دانشگاه تهران در مراسمی از نجف زاده و کریمی و افسانه بایگان سفیران طلایی کودکان بی سرپرست و سالمندان تجلیل کردند . رییس سازمان بهزیستی گفت که کامران نجف زاده و علی کریمی در ارائه کمک های اجتماعی رکورد زده و نقش بسیار موثری در کمک های اجتماعی و رسانه ای به بهزیستی داشته اند و از این جهت رکورد دارند. وی با اشاره به نقش موثر سفیران طلایی بهزیستی گفت که در میان سفیران کودکان بی سرپرست و سالمندان ، همکاری برخی ویژه بوده و درسال های گذشته خدمات قابل توجهی از سوی خیرین و نیکوکاران به مددجویان و معلولان شده است(فارس، 16/3/93 ، با کد خبر 13930316000622). این در حالی است که از نظر وبلاگ حاضر، طرح سفیران طلایی ، طرحی برای جلب افکار عمومی بوده و قریب به یقین، طرحی محکوم به  شکست است . خبر مخابره شده توسط خبرگزاری فارس نیز آنقدر ابهام دارد که کمتر خواننده ای می تواند از آن سر در بیاورد. چرا در جمع دانشجویان ؟ به چه مناسبت در دانشگاه تهران؟ چرا شاخص های عملکردی طرح سفیران طلایی و و وضعیت عملکردی دو عزیز مورد اشاره ، شفاف نشده است و ..... . لذا بی ربط نیست که بگوییم باز هم تبلیغات ، باز هم پرت کردن حواس، این بار با هزینه کردن از علی کریمی و کامران نجف زاده و طفلک افسانه بایگان؟

* بهزیستی یا صدا و سیما : یکی از همکاران وبلاگ می گوید در جمعی از اصحاب رسانه نشسته بودیم و صحبت از فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه در رسانه ها و اهمیت آن برای افراد حرفه ای شد . هر یک از دوستان درباره اقدامات داوطلبانه فعلی خود در محیط های رسانه ای گزارشی دادند و نوبت که به من رسید، وبلاگ های زنجیره ای بهزیستی نیوز را معرفی کردم و در خصوص رسالت این وبلاگ ها در حوزه بهزیستی توضیح دادم. یکی از حضار بعد از انداختن تیکه کلامی  به من گفت، بهزیستی یا صدا و سیما / بهزیستی یا وزارت ارشاد / بهزیستی یا وزارت ..... / همین جور می گفت و می خندید . به روی خودم نیاوردم و صحبت هایم را ادامه دادم. ولی در دل، تایید کننده زیاده روی های رسانه ای سازمان بهزیستی بودم .

برای خودمان هم جالب شد. رئیس سازمان بهزیستی بجای پرداختن به امور تخصصی چقدر از وقتش را در صدا و سیما و خبرگزاری ها می گذراند، با راه اندازی انواع کارناوال ها و جمع های هنرمندان و ورزشکاران ، به دنبال چه می گردد؟ آیا می خواهد به هر قیمت که شده روی آنتن باشد ؟ آیا بجای عمل به دنبال شعار درمانی،حرف درمانی و زونکن برنامه درمانی است؟  آیا ..... . نکته جالب دیگر اینکه این سنت غلط ، کم و بیش در حال تبدیل شدن به سنت فعالیتی مدیران کل استانی است .

* فکر نان باش خربزه آب است، شکم گرسنه مشاوره پذیر نیست آقای دکتر : دکتر مجید رضازاده ، رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، در پی سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، از تخصیص یارانه ویژه به زوجین بی بضاعت خبر داد و گفت که این افراد با مراجعه به ادارات کل بهزیستی، یاری برگ آموزش و مشاوره رایگان دریافت می کنند. وی بیان داشته که با توجه به سیر صعودی آمار طلاق و تجاربی که از قبل داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که ممکن است بتوانیم از بخشی از طلاق ها که با دلایلی غیرمنطقی نظیر مشاجره در شرف وقوع است، جلوگیری کنیم. رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این اقدام جدید به صورت تجمیعی در سراسر کشور اجرا خواهد شد، تصریح کرد، باید روی سبک زندگی خانواده ها و توانمندی آنها در این زمینه بیشتر کار کنیم. وی افزود برای افراد دیگر که نیازمند مشاوره باشند نیز یارانه مشاوره درنظر گرفته ایم، اما بودجه ما محدود است و برای همه قابل تخصیص نیست(عصر ایران به نقل از ایرنا ، 17/3/93).

خیلی زور دارد که به این خبر جواب داده نشود. به استحضار خوانندگان محترم وبلاگ باید برسانیم که بحث سبک زندگی در سازمان بهزیستی در حد شعار است. شما جدی نگیرید. با ادله می توانیم اثبات کنیم که آنچه که دوستان در خصوص آن بحث می کنند، سبک زندگی نبوده و مباحثی از مهارت زندگی است و عزیزان ما عموما در عمل بحث سبک زندگی را با مهارت زندگی اشتباه گرفته اند . از طرفی در حوزه مهارت های زندگی نیز فاقد جامعیت نگاه و نگاه تخصصی برای جامعه هدف خود هستند . نکته آخر اینکه برادر عزیز ، شکم گرسنه مشاوره پذیر نیست، این را یک کارشناس ساده هم می تواند تایید کند و نیازی به معاونت و اداره کل و غیره ندارد. مسلم بدانید مکانیزم عمل، شیوه تامین مالی ، شیوه تخصیص اعتبارات و مراکزی که در این خصوص فعالیت خواهند کرد، از نگاه تیز بین کارشناسان ما دور نخواهند ماند.

* مبلغ واقعی جذب مشارکت های مردمی در بهزیستی استان مرکزی در سال 1392 چقدر بوده است : به گزارش خبرگزاری ایرنا ، احمد حاجی دایی ، معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی استان مرکزی گفته که استان مرکزی در سه سال گذشته یکی از پنج استان برتر در زمینه جذب مشارکت های مردمی بوده و سال 1392، 62 میلیارد ریال از محل مشارکت های مردمی به منظور کمک به اقشار نیازمند تحت پوشش این سازمان جمع آوری شده است(35  میلیارد ریال غیر نقدی، 18 میلیارد ریال خدماتی و 9 میلیارد ریال نیز نقدی)(ایرنا 17/12/92 با کد خبر81077950). این در حالی است که رضا ربیعی مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در تاریخ 1/12/92 (کد خبر81053253 ) بیان داشته که امسال 400 خیر بصورت نقدی و غیرنقدی، 100 میلیارد ریال در حوزه اشتغال، مسکن، جهیزیه، هزینه بهداشتی- درمانی، تهیه و تعمیر تجهیزات موردنیاز مراکز نگهداری وتوانبخشی معلولان و مددجویان، مشارکت داشتند.

سوال اینجاست که با وجود آنکه تاریخ مصاحبه آقای حاجی دایی، بعد از مصاحبه آقای ربیعی بوده است، چرا مبلغ ذکر شده توسط آقای ربیعی حدود 400 میلیون تومان بیشتر از رقم آقای حاجی دایی است و ماجرایی 400 میلیون تومان کسری استان مرکزی چیست؟

* صدای اعتراض و نارضایتی از بهزیستی، این بار از همدان : سیدحسن قشمی، نماینده سازمان های مردم نهاد استان همدان در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: اوایل هفته جاری(20 خرداد 93)، انجمن نابینایان تقاضای یک راهپیمایی با شرکت 60 نفر را به دلیل دریافت نکردن مستمری از اداره کل بهزیستی استان همدان، به استانداری همدان ارائه دادند که مورد موافقت مسئولان استان قرار نگرفت. طبق توافق قبلی، انجمن نابینایان در نظر داشت تا امروز ساعت 10 صبح از جلوی استانداری همدان تا فرمانداری در اعتراض به عملکرد مدیرکل بهزیستی همدان به دلیل دریافت نکردن مستمری خود راهپیمایی کنند. پس از آنکه مسئولان استانداری از دادن مجوز خودداری کردند 20 نفر از نابینایان در یک فضای سربسته با نمایندگان سازمان بهزیستی ملاقات کرده و به یک توافق دست یافتند. وی با بیان اینکه ، ماجرا بدون اعتراض و به طور مسالمت آمیز پایان یافت، تأکید کرد، پیگیری مطالبات مردم از کانال سازمان های مردم نهاد یک حق بوده و طبق آیین نامه وزارت کشور تجمع و راهپیمایی با اخذ مجوز منع قانونی ندارد(تی نیوز، کد خبر خبر26282729   ،  مورخ 20/3/1393 ) .

* اخراج 20 فرزند شهید شاغل در اداره بهزیستی گلستان : به گزارش شمال نیوز به نقل از ساجدنیوز، شنیده ها حاکی از آن است که 20 نفر از فرزندان معظم شهداء شاغل در اداره بهزیستی استان گلستان اخراج شده اند(شمال نیوز، 20/3/93 ، کد خبر : 89820) .

اخبار تکمیلی :  به گزارش پایگاه عدالت خواهان ، بعد از رسانه ای شدن اخراج بیست فرزند شهید در بهزیستی استان، با توجه به بررسی های بعمل آمده در اداره کل بهزیستی استان و بررسی میدانی و همچنین مصاحبه با مسئولین بنیاد شهید استان ، فقط یک فرزند شهید و 19 فرزند جانباز تا اطلاع ثانوی از کار معلق شدند. گفته می شود، این قدام به دلیل کسری اعتبارات استانی ، به صورت موقت انجام شده که به زودی با برطرف شدن موضوع تمامی افراد به کار خود باز خواهند گشت (اعتدال گلستان، 21/3/93). بهزیستی نیوز: این جورشو دیگه نشنیده بودیم بخدا . ضمنا یک سوال از مدیر کل محترم بهزیستی استان داریم، آیا بهزیستی در سال 1391 و 1392 با صدا و سیمای استان قراردادی داشته است؟

* عدم پذیرش همکاری مدیریتی ، خبر موردی اداره کل بهزیستی استان بوشهر : به گزارش "بوشهر24" به نقل از خلیج فارس؛ در ادامه تغییرات مدیریتی در بهزیستی، حیدر عزیزنژاد(منتصب در فروردین 1391 و بجای اکبر گرگوری مطلق منتصب در تاریخ تیرماه 1387) به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بازگشت(نامبرده قبل از مدیرکلی بهزیستی استان بوشهر، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود)، تا کرمی معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی استان ، عهده دار سرپرستی آن شود. گفته می شود غلامحسین خسروی فرماندار بوشهر در دولت احمدی نژاد که چهره موردحمایت برخی مسئولان استانی برای مدیرکلی بهزیستی بود، از گزینه های سازمان مرکزی کنار گذاشته شده است. همچنین خدیجه پوربهی معاون بهزیستی استان و یکی از گزینه های موردنظر سازمان مرکزی هم به دلایل شخصی حاضر به پذیرش مدیرکلی بهزیستی نشده است . همچنین خبر می رسد که در شرایط حاضر، گزینه ای جدی برای مدیرکلی بهزیستی استان مطرح نیست(22/3/93 ، کد خبر 895).

* نگذاریم برای بچه های شیرخوارگاه حضرت رقیه هم قصه هایی تلخ همانند قصه نارمک و قصه مرکز مهر ارومیه و غیره تکرار شود : در مصاحبه ای که روزنامه ایران با فاطمه شهبازی سرپرست شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) انجام داده بود(18/4/93 شماره 5690 ، ص 15)، نامبرده در خصوص مشکلات و نیازهای مرکز بیان نمودند که استقرار یک دستگاه آمبولانس در مرکز ضروری به نظر می رسد و  همچنین پزشک شب نداریم ؟ از دیگر کمبودهای مرکز نیز پزشک متخصص و کادر مجرب برای کار درمانی و گفتار درمانی است. مسئولان وبلاگ حاضر امروز وظیفه خود می دانند که هشدار داده و درخواست تامین سریع مایحتاج را داشته باشند، چرا که فردای نیامده اگر خدای ناکرده مشکلی پیش آمد ، بهزیستی را در مقام افکار عمومی بازخواست خواهند کرد.

برای عزیزانی که اطلاع کمتری از بهزیستی دارند باید تشریح نماییم که که مرکز حضرت رقیه(س)، واقع در یاخچی آباد تهران بوده و 85 کودک تا شش سال را در خود جای داده است( این مراکز با ظرفیت اسمی 100 نفر، نگهداری از سه رده سنی شیر خوار ، نوپا 5/1 تا 5/3 ساله و نونهالان 5/3 تا 6 ساله را بر عهده دارند). قدمت شیرخوارگاه بیش از 30 سال بوده و سه سال پیش، ساختمان جدید آن ساخته شده و در حدود هشت ماه است که بچه ها به ساختمان جدید منتقل شده اند. به گفته مدیر شیرخوارگاه، حدود 70 درصد کودکان وارد شده به شیرخوارگاه جزو کودکان رها شده بوده و حدود 30 درصد مابقی جزو کودکان مورد کودک آزاری بوده که توسط خط اورژانس اجتماعی معرفی شده اند.

مطالب فوق برگرفته از وب سایت ها و رسانه های گوناگون رسمی کشور می باشد.

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ): 

پست حاشیه،بدلیل روشن بودن اخبار و شنیده های ارایه شد و بجز برای موارد خاص ، فاقد ارایه نظر توسط کارشناسان و مدیران وبلاگ می باشد.   یا علی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد