مسئولیت در برابر خانواده های معلولین

درپی انتشار این خبر که یکی از دو زن کشته شده در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری یک فرزند معلول داشته است، ترانه میلادی، دبیر کل کانون معلولان شهر تهران گفت:همین که این مادر با وجود یک فرزند معلول، به جای آنکه از فرزندش پرستاری کند مجبور بوده است حتی در روز تعطیل هم به سرکار برود خودش شاهدی بر این ماجراست که هزینه‌هایی که بهزیستی به معلولین می‌پردازد کافی نیست و حتی کفاف یک هفته معلولین را هم نمی‌دهد و با این پول به سختی می‌توان حتی زندگی متوسط رو به پایینی داشت، بحث خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی معلولین هم که دیگر در بین این مشکلات گم شده است.

 

 

فرزند این خانم مانند همه معلولان کشور به قدر کافی قهر جامعه، پایمال شدن حقوق شهروندی و نبود مادرش را دیده است. اکنون دیگر او فرزند جامعه است و جامعه باید نسبت به او مسئول باشد.

به گزارش ایلنا؛ داستان مادر نسیم را این روز‌ها همه می‌دانند جز خودش. مادر نسیم کارگر تولیدی پوشاک، در یک روز تعطیل هم مانند دیگر روز‌ها به سر کار رفته بود؛ آخر او کارگر روز مزد بود، روزی ۳۵ هزار تومان. اما آن روز یک تفاوتی با روزهای دیگر داشت. ناگهان تولیدی آتش گرفت و مادر نسیم که برای نجات جانش از میله پنجره آویزان شده بود، سقوط کرد.

نسیم ۲۲ ساله که عقب مانده ذهنی است و در آسایشگاه معلولین زندگی می‌کند اما هنوز نمی‌داند چه بر سر مادرش آمده، در عوض ما هم نمی‌دانیم از این به بعد چه بر سر او می‌آید. مادر نسیم بعد از جدایی از همسرش، ۸ سال بود که در تولیدی کار می‌کرد و لابد روزهایی که نسیم چشم به راهش بود با دست پر پیشش می‌رفت و حتما با حقوق کارگری که داشت حداقل می‌توانست تا حدودی مخارج نگهداری تنها دخترمعلولش را بدهد. اما اکنون چه؟ براستی یک خانواده چه گونه از پس مشکلات وهزینه‌های زندگی فرزند خود بر می‌آیند؟ واگر روزی خانواده نباشد چه بر سرفرد معلول می‌آید؟

از طرفی "زهرا نوپرست"، مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی اظهار کرد:" هنگامی که بر طبق دستور قوه قضائیه سرپرستی فردی چه معلول وچه غیر معلول به بهزیستی واگذار شود بهزیستی قیم قانونی آن فرد خواهد بود. چه افرادی که این شرایط را دارند و چه دیگر معلولان می‌توانند از خدمات که بهزیستی ارائه می‌دهد استفاده کنند.

به گفته وی، برای نمونه اکنون در بخش روزانه ۹۰۳ مرکز آموزشی - توانبخشی روزانه در کشور داریم که تقریباً ۳۱ هزار نفر از افراد معلول از آن استفاده می‌کنند و براساس نظر مددکاران ما، هر کدام از این افراد به میزانی از یارانه‌ای که سازمان بهزیستی در اختیار این مراکز می‌دهد، استفاده می‌کنند و تعدادی هم رایگان از خدمات بهره می‌برند. برخی مراکز ما هم مراقبتی هستند که شاید ظرفیتی دو برابر مراکز روزانه را پوشش بدهند. البته با وجود آنکه اعتبارات ما نسبت به سال های گذشته سه برابر شده است اما شاید مراکز ما در شهرستان‌ها کافی نباشد. نوپرست خاطر نشان کرد: مراکز غیر دولتی نیز وجود دارد که زیر نظر وزارت بهداشت کار می‌کنند و به معلولین خدمت رسانی می‌کنند. در قانون جامع حمایت از معلولین که توسط کار‌شناسان و سازمانهای مردم نهاد نوشته شده است بندی در نظر گرفته شده که بر طبق آن این خدمات برای معلولین، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. " با یک حساب سر انگشتی اگر تعداد معلولین کل کشور بر اساس سر شماری سال ۹۰ یک میلیون و پنجاه هزار نفر بدانیم، مراکز توانبخشی بهزیستی حدودا به ۹ درصد از معلولان کشور خدمات می‌دهد.

در پایان اینکه نسیم هم کم کم خواهد فهمید که بر سر او و مادرش چه آمده است. براستی اما این اتفاقات باید بر سر چند نسیم بیاید تا بالاخره فکری برای حقوق پایمال شده آن‌ها بشود؟

مطالب فوق برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر خبر ، با کد خبر 34025، مورخ 1392.11.5 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://asrkhabar.com

 

 

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است):

اینکه مدیران بهزیستی در چند سال اخیر  بجای تعمق بر فعالیت و غنی سازی برنامه ها، رویکرد جایگاه یابی اجتماعی و اغنای ظاهری افکار عمومی را در پیش گرفته اند جای بحث نداشته و به راحتی و با چند شاخص ساده قابل اثبات برای هر مرجع و هر سطحی است.

بحث ما و سوال مان از رئیس سازمان بهزیستی این است که آمار چهار میلیون نفر برای اخذ یارانه از کجا آمده است(اگر آمار ارایه شده توسط خانم دکتر نوپرست را قبول دارند)؟ آیا بهزیستی حدود دو و نیم میلیون نفر غیر معلول را نیز تحت پوشش دارد؟ سازمان بهزیستی در زمینه کم کاری های خود در اخذ بودجه مناسب برای پوشش دهی به معلولین و خانواده های آنها چه توجیهی دارد؟ گویا ارتباطات آقای رئیس با برخی از نمایندگان بسیار نزدیک و خاص است؟ اگر اینگونه است پس چرا قادر به مصوب سازی بودجه مورد نیاز نیست؟ اگر ارتباطات نزدیک با برخی نمایندگان مورد تایید ایشان است و از طرفی توان تصویب بودجه وجود ندارد، این ارتباطات در چه راستایی مورد استفاده قرار می گیرد، آیا صرفا دوستی شخصی یک رئیس سازمان با چند نماینده محترم مجلس است یا ؟؟؟ تعداد افراد پشت نوبت سازمان بهزیستی برای گرفتن خدمات، به تفکیک حوزه ها چقدر است؟ ما و ده ها خبرگزاری و سایت رسمی کشور، صدها سوال مرتبط با این موضوعات دارند که متاسفانه هیچ جوابی از سوی رئیس سازمان بهزیستی دریافت نمی کنند. چرا؟؟؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد