سازمان بهزیستی با کوله باری از مشکلات

مصاحبه افکار پرس با خالقی نماینده مردم خلخال درمجلس هشتم


 سازمان بهزیستی سازمانی است که باید بر اساس قوانین و مقررات مدون موجود، در ارائه بهینه خدمات، توانبخشی، پیشگیری و آموزش به منظور حفظ و ارتقاء شاخص های سلامت و رفاه اجتماعی فعالیت داشته و بر نحوه ارائه خدمات، ارتقای کیفیت زندگی و همچنین بازتوانی جمعیت هدف خود نظارتی حداکثری داشته باشد. این سازمان باید با اتکاء بر تخصص گرایی، دانش محوری، توسعه یافتگی و... امکان دسترسی حداکثری جمعیت هدف خود را به خدمات اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری و ... با کیفت موثر جهت رسیدن به یک زندگی مطلوب را فراهم کند که در این راستا با چالشها و مشکلات متعددی هم رو به روست. بر این اساس ، خالقی به پرسشهایی درباره این سازمان پاسخ می دهد.

 

 

ارزش هایی که باید بر سازمان بهزیستی حاکم باشد چیست؟ ارزش های انسانی که شامل قانونمندی وعدالت محوری مسئولیت پذیری- تکریم ارباب رجوع- ترویج وتقویت روحیه مشارکت درآحاد جامعه وخدمت رسانی به موقع وجلب رضایت عمومی می باشد ودیگری ارزش های تخصصی ، که فعالیت براساس دانش ودانایی- بکارگیری خلاقیت ونوآوری در ماموریت های سازمانی- مدیریت بر مبنای شایسته سالاری باتاکید برتوسعه کیفی- بهره گیری ازساختارهای منظم،متعهدومتخصص وبکارگیری خرد جمعی با تاکیدبرمشارکت همه صاحبان نظر، می باشد.

 آقای خالقی با توجه به اینکه شما در مجلس هشتم عضو کمیسیون بهداشت و درمان بودید چه چالش و مشکلاتی در سازمان بهزیستی وجود دارد؟ نبود تناسب نیازهای گروه هدف با اعتبار موجود، نبود بانک اطلاعاتی جامع هدف در حوزه معلولین، معتادین، آسیب دیدگان و زنان، عدم وجود ضمانت اجرایی در قانون و مقررات که به عنوان مثال می توان قانون 3 درصد سهم استخدام معلولین اشاره کرد، قانونی که اجرایی نشد و خاک می خورد، موازی کار و همپوشانی در حوزه، عدم ثبات در ساختار ملی بهزیستی، افزایش روز افزون مراجعانی که امکانات موجود توان پاسخگویی به آنها را ندارد، پرداخت مستمری و قانون حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست با 30 تا 50 درصد حداقل مستمری که این هم از جمله قوانینی بود که اجرایی نشد، کم توجهی به اشتغال و عدم تامین ابزار مورد نیاز در ادوار مختلف از بهترین چالش های این سازمان است.

  به نظر شما چه طوری می توان این مشکلات را برطرف کرد؟ با عدالت اجتماعی و فرهنگ والای نظام دینی با دست در دست هم نهادن و همفکر شدن می توان باری از این مشکلات را برطرف و سبک کرد.

 برای جلب رضایت مردم چه عملکردی را در پیش می گیرید؟ اگر مردم نبودند نه بهداشت و درمان بود و نه مجلسی و نه ارگان دیگری، پس باید با جلب رضایت عمومی و ترویج مشارکت مردم در تمامی امور با استعانت از سخن پرگوهر امام حسین (ع) که فرمودند: «حوائج مردم به شما نعمتی از سوی خداوند است تا در آورده کردن این نعمات معلول و آزرده خاطر نشوند». با ارائه عملکرد شفاف و ساختاری منظم و با برنامه ای مدون و به کارگیری خلاقیت و نوآوری و شایسته سالاری به اهداف این حوزه برسیم.

آقای خالقی با توجه به اینکه سازمان بهزیستی در سال 1359 به استناد اصول 21 و 29 قانون اساسی تاسیس شده، به نظر شما ضعف های این سازمان در کجاست؟ تمرکز سازی غیر دولتی، نامتناسب بودن صنایع سازمانی و توزیع نامناسب منابع به غیر دولتی ها، عدم استفاده بهینه از منابع و بالابودن جمعیت و عدم توجه به مشارکت مردمی از مهمترین ضعف هاست.

  برنامه شما برای رفع ضعف این سازمان چیست؟ با پایش و اشتغال خانواده بهزیستی می توان تعداد خانوارهای مستمری بگیر را کاهش داد، درصد معلولین سالمند تحت پوشش بهزیستی را که 7/2 درصد است به 5/3 درصد برسانیم، دانشجویان را افزایش دهیم. بخش غیر دولتی را وسعت بخشیم، به طوری که این بخش از 800 واحد به 1100 واحد برسد و بخش دولتی را بر عکس از 9500 واحد موجود به 800 واحد کاهش دهیم.

 برای بهبود بخشیدن به این وضعیت اولین راهکار مناسب را چه می دانید؟ اگر تمامی واحدها و مسئولین کشور در ساماندهی کودکان خیابانی، زنان ویژه و ... همت گمارند، مردم نیز مشارکت خواهند کرد، پس جلب اعتماد عمومی اولین راهکار است.

 ازاهم برنامه عملیاتی میان مدت جهت تحقق اهداف درسازمان ؟ کنترل رشدآسیب های اجتماعی ، کاهش نرخ رشدمتوسط معلولیت ها و ارتقای کیفیت مدیریت

 مطالب فوق برگرفته از سایت تحلیلی خبری افکار پرس ، با کد خبر  16542، مورخ 24.5.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://www.afkarpress.ir

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است):

یه ذره بوی سیاستی و مدیریتی داشت. یه ذره هم بوی کاندید کردن خود. به هر حال مطالب ارایه شده کاملا درست بود.  یا علی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد