ماجرای مستند کودکان بی سرپرست

روایت دردناک یک پژوهشگر از جلوگیری مسئولین بهزیستی استان از ساخت یک مستند درخصوص کودکان بی سرپرست

نویسنده : یاسین قاسمی

چگونه آغاز کنم ؟!  وقتی سینه ات پر از درد می شود و بغض گلویت را می فشارد ، چگونه آغاز می کنی ؟! وقتی چشمان زیبایت پر از اشک می شوند ، چگونه آغاز می کنی ؟! وقتی تمام دست ها سرد می شوند ، وقتی تمام نگاه ها سنگین و بی رحم می شوند ، چگونه آغاز می کنی ؟! وقتی زبان ها به جای ترانه های زیبای کودکانه ، به جای لالایی های مادرانه ، با کلمات گوش خراش آزارت می دهند ، چگونه آغاز می کنی ؟!

 

 

چگونه آغاز میکنی وقتی دستی بسویت دراز نمی شود مگر برای سرخ کردن گونه های ظریفت ؟! من که لال می شوم …! لال می شوم وقتی می بینم کمرت در بچگی خم شد و شکست! خداوند تو را از دیدن پدر و مادر محروم کرد و آنها تو را از دیدن خواهران و برادرانت …! ای فرشته مهربان صبور باش

جدا از دولتی بودن سازمان بهزیستی و بودجه هایی که از طریق دولت به این سازمان تزریق می شود ، وظیفه هر انسانی کمک به یتیمان و بی سرپرستان جامعه خویش چه به صورت مادی و چه بصورت معنوی می باشد. پیامبر رحمت و مهربانی، که خود نیز طعم تلخ یتیمی را چشیده نسبت به تکریم ایتام توصیه های بسیاری نموده و مسلمانان را به سرپرستی از آنها امر کرده و خود بزرگوار نیز سرپرستی از یتیمان را بر عهده داشته است. در قرآن کریم نیز آیات متعددی در مورد ایتام بیان شده است. خداوند در سوره “ماعون” بی اعتنایی به یتیمان را علامت کفر می داند! در سوره بقره نیز خداوند رحمان میفرماید : نیکی این نیست که به هنگام نماز صورت خود را به سوی مشرق و مغرب کنید ، بلکه نیکوکار کسی است که مال خود را با تمام علاقه و وابستگی که به آن دارد به یتیمان انفاق کند! و در مورد برخورد با یتیم و بی سرپرست همین بس که وقتی او گریه می کند عرش خداوند به لرزه در می آید. و به کسی که او را آرام کند خداوند مهربان وعده بهشت داده است . آری بهشت در همین نزدیکی هاست!

اینها را گفتم و خوب می دانم که بهتر از من می دانید چگونه با یتیم برخورد کنید ، اما دلیلم از نوشتن چه بود ؟!

من و همسرم چندین ماه بود بدنبال ایده برای ساخت مستند بودیم تا اینکه بصورت اتفاقی با یکی از پرستاران بازنشسته سازمان بهزیستی برخورد کردیم و متاسفانه ایشان حقایقی را بازگو کردند که به شدت دردناک و تاثیر گذار بود بطوری که جرقه ساخت مستند کودکان بی سرپرست در ذهنمان زده شد. قرار نبود در این مستند از سریال های معلوم الحالی که پایان خوشی دارند الگوبرداری کنیم و رسالت حقیقی خودمان را باب میل برخی ها تغییر دهیم! مراحل اخذ مجوز برای ساخت این مستند طی شد و با پیش زمینه ای سیاه و تاریک بهزیستی استان سیستان و بلوچستان را برای بازدید و تهیه این مستند انتخاب کردیم. بهتر از هر کسی از محرومیت این منطقه و متفاوت بودن نگاه ها به این استان مطلع هستید ، ما نیز دلایل خوبی برای این انتخاب داشتیم.

مقداری گل و شیرینی و کادو تهیه کردیم و با تجهیزات فیلمبرداری به بهزیستی استان مراجعه کردیم. متاسفانه با وجود داشتن مجوز برای فیلمبرداری از ورود ما به داخل سازمان جلوگیری کردند و تماس های مکرر با ریاست و معاونین هیچ نتیجه ای به همراه نداشت. مستندی که شروع نشده به پایان رسید و گویا مسئولین سازمان مذکور حساسیت بسیار زیادی به دوربین فیلمبرداری داشتند. صحبت های پرستار بازنشسته در ذهنم مرور شد و با خودم گفتم : نکند اینجا هم…!

از مسئولین سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان خواستیم حال که اجازه فیلمبرداری نمی دهند بگذارند تا دیداری با کودکان بی سرپرست و معلولین داشته باشیم و هدایایی که تدارک دیده ایم را به آنها بدهیم. ولی باز هم اجازه ورود به سازمان را ندادند و بی رحمانه ترین جواب ممکن را شنیدیم : این بچه ها که ارزش دیدن ندارند!!! روز پر از درد و رنجی برای من و همسرم بود. تلخی شنیدن این جمله آخر بسیار بیشتر از ممانعت از ورود ما به سازمان و جلوگیری از فیلمبرداری و ساخت مستند بود. کودکانی که محتاج یک بوسه ، یک نوازش و یک آغوش گرم هستند و با یک نگاه مهربان و یک لبخند هم شاد می شوند!

وصیت حضرت علی (ع) نزدیک شهادت : خدا را خدا را در مورد یتیمان، نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند.

در پایان اگر این مطالب موجب رنجش گروه خاصی شد، توصیه می کنیم در رفتار خود تجدید نظر کنند نه به عنوان یک مسلمان، بلکه به عنوان یک انسان! و دست تک تک پرستاران مهربانی که با وجدان خدمت می کنند را به گرمی می فشاریم.

* برخی از نظرات بازدیدکنندگان سایت گندم پرس :

خودم.خودت.خودش - بهمن ۱۳۹۲: دوست عزیز خوب می دانید که با ساخت این مستند پرده از کم کاری و سهل انگاری مسئولین و دست اندارکاران بهزیستی خواهید برداشت که این به مزاق مدیران خوش نمی آید و این تنها شامل حال بهزیستی نخواهد بود بلکه آفت تمام ادارات و ارگان ها می باشد متاسفانه مدیران به جای خدمت محکم به میزچسبیده و به فکر گذران عمر مدیریتی خود بدون هیچ حاشیه ای هستند و نمی خواهند موقعیت اداری شان به خطر افتد شما اگر عمق درد را هم بخواهید بفهمید کافی است در گذر ازکوچه وخیابان های سرد شهر ها (ترجیحا استان ما) با چشم بصیرت از سرعاطفه به متکدیانی بنگریید که با سوء استفاده از کودکان خوردسال شان که معصومیت در چشمان زلال و شفاف شان موج می زند و باید در محیطی آرام و بانشاط بدور از دغدغه وهیاهو دوران کودکی خود را بگذرانند وسیله تحریک احساسات پاک شهروندان می شوند برای اهداف پدر و مادران بی مسئولیت شان که تازه اگر بتوان اسم پدر یا مادر بر آنان گذاشت و کسی نیست که که فکری به حال این طفلان معصوم بکند وحال برادر (وقتی سینه ات پر از درد می شود و بغض گلویت را می فشارد ، چگونه آغاز می کنی ؟!) با آرزوی توفیق برای آقای یاسین قاسمی و همسرمحترم ایشان.

 

علی بهمن ۱۳۹۲:  آدمی که خوابه رو می توان بیدار کرد اما آدمی که خودش رو به خواب زده هرگز!چه بگوییم ازمسئولانی که می بینند و خود را به خواب می زنند.،اگر با انتشار این خبر اقدامی نشود وباز هم به فراموشی سپرده شود دیگر وای به حال ما در روز قیامت!……با این حال که اینهمه از بهزیستی خبر های دردناکی به گوش میرسد بازهم سکوت می کنیم.مسئولان لطفا از خواب غفلت بیدار شوید زیرا همه ما باید در قیامت پاسخ گو باشیم.

بنده خدا بزرگ بهمن ۱۳۹۲ : گندم اولین بارت نیست که اخبار کذب منتشر می کنی. بدون که با این کارت از کمک های مردم به همین طفل های معصوم بهزیستی جلوگیری کردی که من خودم از کسایی هستم که تو روز جزا ازت به خاطر این دروغ جواب بخوام . من دانشجو روانشناسی ام و ۲ تا پایان نامه قوی و مستند به صورت مالتی مدیا از بچه های بهزیستی ارائه کردم و هر موقع هر یک از دانشجویان و گزارشگران و خبرنگاران که خواستند وارد فضای بهزیستی س و ب شدند و هیچ ممانعتی هم نبوده . تو و تخریب اذهان مردمتو به خدا می سپارم و میدونم که این پیام رو منتشر نمی کنی .

 

مطالب فوق برگرفته از سایت تحلیلی خبری گندم پرس ، با کد خبر    12172 ، مورخ 28.11.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://www.gandompress.ir

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است):  

جوابیه بهزیستی استان به رسم امانتی که قبل کرده ایم و وظیفه شرعی و اخلاقی سایت . یا علی

به نام خداوندی که انسان را خلق کرد و در وجودش حب هم نوع را قرار داد در خصوص یادداشت مجعول و موهوم روایت دردناک یک پژوهشگر از جلوگیری  مسئولین بهزیستی استان از ساخت یک مستند درخصوص کودکان بی سرپرست  که ظاهرا  توسط شخصی به نام یاسین قاسمی به رشته تحریر در آمده است باید به نکات ذیل توجه نمود :

روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان طبق بررسی های به  عمل آورده هیچ مدرکی دال بر مراجعه این شخص و هر شخص دیگری با این موضوع به  هیچ یک از ادارت زیر مجموعه مشاهده ننموده است ، که نشان از موهن بودن این ادعا و گزارش، از پایه و اساس دارد . اگر ایشان بر صحت مدعای خود اطمینان داشته اند چرا از بردن نام و سمت اشخاص خود داری نموده اند ؟ نگاه این نویسنده به موضوعات مطرح شده کاملا مبهم و زاییده تفکر و پیش زمینه موهوم غلط و منفی شکل گرفته است که به بیان خودش از صحبت های یک پرستار بازنشسته دستگیرش شده است ، حال این پرستار کیست ؟ چه سخنانی گفته است ؟ همه در سایه ابهام می نماید که بیانگر تعمد نویسنده بر استفاده از آرایه های ادبی در جهت  تشویش اذهان و بازی با احساسات پاک انسان دوستانه مردم است.

اگر بر فرض محال ایشان مدارکی مبنی بر کوتاهی و سهل انگاری این  اداره کل دارند می توانند از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری نموده ، مطمئنا ترتیب اثر داده خواهد شد . بر طبق دستور العمل اجرایی مراقبت از کودکان بی سرپرست سازمان بهزیستی کشور انجام بازدیدهای فردی و جمعی افراد غیر مسئول از خانه کودکان ممنوع است و می باید از هرگونه انگشت نما شدن فرزندان در جامعه اکیدا پرهیز گردد ، بهزیستی موظف است نسبت به رعایت موازین دقیق مربوط به حفظ حرمت و عزت فرزندان به ویژه در امور مربوط به جلب مشارکت های مادی و معنوی افراد خیر اقدام نماید .

قوه محترم قضاییه به عنوان مدعی العموم همکاری بسیار خوب در زمینه رفع مشکلات این فرزندان با سازمان داشته و همواره نحوه رسیدگی بهزیستی را رصد و پیگیری می نماید ، این درحالی است که سازمان بهزیستی مشتاقانه سعی در جلب مشارکت و همیاری مردم به عنوان همکار افتخاری در این مراکز دارد ، البته پس از طی کردن مراحل اداری و کسب تاییدیه های لازم از طریق حراست و معاونت اجتماعی این اداره کل . با توجه به نیابت این سازمان از ولی فقیه در خصوص نگهداری این کودکان ،  سازمان بهزیستی تمام تلاش خود را معطوف به این مهم نموده است ، همکاران ما در این بخش هر ساله از نظر سلامت و بهداشت روان ، میزان علاقه مندی ، تعهد و خیرخواهی مورد آزمایش و قرار می گیرند ، در عین حال کلیه واحدهای نظارتی سازمان بهزیستی همواره و بصورت مستقل بر روند زندگی این کوکان نظارتی جامع دارند .

به جهت عدم رشد سیستم ایمنی کودکان در این گروه سنی ، افزایش ضریب ایمنی و نظارت لحظه به لحظه بر کارکرد مربیان از سال ۱۳۸۶ کلیه شیرخوارگاه های کشور بر اساس ضوابط و مقررات بهزیستی مجهز به دوربین های مدار بسته می باشند. به دلیل حفظ کرامت انسانی و اصول اخلاقی کلیه مراکز شبانه روزی سال هاست به عنوان خانه های کودک و نوجوان نام برده می شوند و به استثنا شیرخوارگاه هیچ خانه ای مجاز به نصب تابلوی مشخصه نیست . سازمان بهزیستی بر پنج محور توانمندسازی برای این کودکان تاکید دارد : توانمندی اموزش مسایل فرهنگی و اجتماعی ، تحصیل ،آموزش مهارت های زندگی ،رفتارهای دینی و جامعه پذیر ، مهارت های حرفه ای و ایجاد اشتغال .

سئوال سازمان بهزیستی از نویسنده این مطلب موهوم این است ، تاکنون حتی یک روز با مشکلات یک کودک بی سرپرست و یا بدسرپرست مواجه شده اید ؟ شما که خود را محقق و پژوهشگر می خوانید چطور نمی دانید امروزه عصر آمار و مستندات علمی است و افکار عمومی بر اساس یافته های دقیق قضاوت می کنند ؟ در آخر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان از عموم مردم مستدعیست در صورت مشاهده هر گونه تخلف این اداره کل و یا تمایل به همکاری با این روابط عمومی بصورت حضوری و یا سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۵۸۶۰ در ارتباط باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد