خانواده 70درصد کودکان کار خانه و ماشین دارند

تابناک به نقل از تهران امروز در گزارشی نوشت : همین چند روز پیش بود که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد 70درصد از کودکان کار خانواده‌های فقیر نداشته و از طبقه متوسط جامعه هستند و حتی خانواده این کودکان خانه و ماشین دارند. متاسفانه قانونی برای برخورد با این افراد وجود ندارد. البته ما پیگیر این مسئله هستیم و درحال حاضر نیز قانونی تحت عنوان کودکان بزه دیده در مجلس درحال بررسی است. فقر اقتصادی اولین عامل کارکردن کودکان نیست بلکه اولین دلیل سوء‌استفاده از آنهاست. ما آدرس همه این کودکان را داریم. درواقع این کودکان ابزار شیادی هستند تا احساسات مردم را تحریک کنند و محل درآمدی برای پدر خود یا کسانی که آنها را سرپرستی می‌کنند؛ باشند و تا وقتی مردم به آنها کمک کنند، ادامه‌ کار کودک را تضمین کرده‌اند.

  

 

200هزار تومان هزینه جمع‌آوری یک کودک کار

محمد نفریه دیروز با اعلام اینکه در 9 استان کشور از جمله تهران 70 درصد کودکان کار از اتباع بیگانه هستند، افزود: در حال حاضر برای برخورد با این کودکان خلأ‌های قانونی وجود دارد که با تصویب قانون «حمایت از کودکان بزه دیده» این مشکل حل خواهد شد. سازمان بهزیستی برای رسیدگی به کودکان کار برنامه‌های مختلفی از جمله مراکز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را طراحی کرده است اما برای ساماندهی کودکان کار اتباع بیگانه با مشکلاتی مواجه هستیم. برخی از این افراد بدون کارت اقامت در کشور حضور دارند اما کار کردن عده‌ای دیگر که کارت اقامت دارند و واداشتن آنها به تکدی‌گری، عملی غیرقانونی محسوب می‌شود.
جمع‌آ‌وری هر کدام از این افراد برای بهزیستی 200 هزار تومان هزینه دارد اما پس از جمع‌آوری بلافاصله بعد از چند روز آنها تحویل خانواده‌هایشان داده و دوباره وارد چرخه کار می‌شوند؛ مطابق قوانین موجود تا زمانی که این کودکان سرپرست داشته باشند، بهزیستی مکلف به تحویل آنها به سرپرست‌هایشان است. تصویب قانون حمایت از کودکان بزه دیده می‌تواند مشکلات رسیدگی به کودکان کار اتباع بیگانه را حل کند. در حال حاضر قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان بزه دیده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که با تصویب این قانون می‌توان والدین و سرپرستانی که از کودکانشان سوءاستفاده می‌کنند چه اتباع بیگانه باشند و چه تابعیت ایرانی داشته باشند آنها را خلع ید کرد و برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت. این قانون این اختیار را به سازمان بهزیستی خواهد داد تا کودکان را از این والدین بگیرد و به خانواده‌های جایگزین تحویل دهد. نقش مردم در حل معضل کودکان کار بسیار پررنگ است. شهروندان باید به این نکته توجه کنند که کمک آنها به کودکان کار حضور آنها را در خیابان تضمین می‌کند و تا زمانی که این کودکان از لحاظ اقتصادی برای والدین و افرادی که از آنها سوءاستفاده می‌کنند، سوددهی داشته باشند، این کار ادامه خواهد داشت.


سونامی کودکان کار

دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه در تمام جوامع دنیا کودکان خیابانی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی واقعیتی انکارناپذیر هستند، به تهران امروز می‌گوید: مخفی نمودن آسیب‌های اجتماعی یا ارائه توجیحات نامناسب راه حل مناسبی نیست. کودکان کار از نظر والدین به گروه‌های زیرتقسیم می‌شوند. کودکان بدون والدین، کودکان دارای والدین معتاد یا زندانی و کودکان تک والد. از نظر حضور در خیابان و کار نیز این کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند. کودکان خیابان که ارتباط خود را با خانواده‌شان قطع کرده‌اند و در خیابان کار و زندگی می‌کنند. کودکان در خیابان که صبح تا شب در خیابان‌ها هستند و شب‌ها به خانه برمی‌گردند.

از نظر کار، این کودکان به سه گروه تقسیم می‌شوند. کودکان دارای مشاغل واقعی که در کارگاه‌های زیرزمینی و غیربهداشتی بدون هیچ‌گونه پوشش بیمه به جان‌کندن مشغول هستند، دستمزد آنها نصف کارگران بزرگسال است و به محض کمترین اعتراض از کار اخراج می‌شوند. همین کودکان اغلب مورد آزار جنسی کارگران بزرگ‌تر قرار می‌گیرند و می‌توان نمونه‌های آنها را در کارگاه‌های ریخته‌گری، صابون‌پزی، شیشه‌سازی، قالی‌بافی و... مشاهده کرد. گروه دوم کودکان دارای مشاغل کاذب که برای پوشش تکدی اقدام به دستفروشی می‌کنند مثل گلفروشی، فال و چسب فروشی و... البته در میان این کودکان دست‌فروشان واقعی وجود دارند که مردان کوچک هستند و نان‌آوری خانه خود را به عهده دارند.

به گفته این جامعه‌شناس کودکان کار نوجوانی و جوانی را نمی‌بینند. از کودکی به پیری می‌رسند و اغلب دارای بیماری‌های مختلف پوستی، گوارشی، استخوانی هستند و عمر طبیعی آنها یک‌سوم کودکان هم‌سن خود است. گروه سوم کودکان بزهکار هستند که به دله دزدی، جیب‌بری، خرده فروشی موادمخدر، دزدی لوازم اتومبیل و... مشغول هستند. وی با اشاره به اینکه در این میان مسئولین نهادهای متولی مانند سازمان بهزیستی وقت خود را با مصاحبه‌های رنگارنگ در سایت‌های مختلف می‌گذرانند و به جای رسیدن به وظایف اصلی خود دست به اقدامات تشریفاتی می‌زنند، می‌افزاید: مثلا مراکز کنترل خشم یا غربال‌گری اضطراب در مهدهای‌کودک انجام می‌دهند که برای جامعه ما فعلا در شرایط حاضر یک رفتار و عمل فانتزی است.  این وظیفه یعنی جمع‌آوری، ساماندهی و آموزش این کودکان به عهده سازمان بهزیستی است و در این میان شهرداری تهران وظایف برزمین مانده این سازمان را در جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها انجام می‌دهد. در این میان هر از گاهی بعضی از مسئولین سازمان بهزیستی با بیان نکاتی باعث تاثر افکار عمومی می‌گردند. مردم از خود می‌پرسند پس وظیفه این سازمان چیست؟ وقتی مسئولین بهزیستی می‌گویند ما کودکان کار را شناسایی کرده‌ایم و خانه‌های آنها را بلد هستیم اگر این حرف تعارف است که الان زمان مناسبی برای آن نیست. اگر واقعیت است چرا این کودکان را ساماندهی نمی‌کنند.

با توجه به اینکه بعضی از مدیران بهزیستی تلاش می‌کنند کودکان خیابانی و متکدی را بی‌نیاز قلمداد کنند.البته در میان متکدیان افرادی وجود دارند که درآمد آنها از 50 کارمند بیشتر است. اما این واقعیت نباید باعث شود تمام کودکان کار و خیابانی و متکدیان را افراد بی‌نیازی بدانیم. بسیاری از دستفروشان مترو و حاشیه خیابان‌ها نان‌آوران خانواده هستند که از بی‌پولی و کم‌بود سرمایه این‌چنین مشکلات را در سرما و گرما و برخورد ماموران به جان می‌خرند. ساماندهی کودکان خیابانی موضوعی است که پس از 30 سال پژوهش و ایجاد اولین خانه نگهداری کودکان خیابانی (خانه سبز) به آن رسیده‌ام که بعضی از کودکان کار و خیابانی توسط والدین خود به گدایی و کار اعزام می‌شوند اما درصد قابل‌توجهی از آنها نیازمند و نان‌آور خانواده خود هستند.اگر مسئولین بهزیستی خانواده‌های این کودکان را می‌شناسند و مطمئن هستند که آنها توان مالی دارند از طریق قوه‌قضائیه باید از آنها سلب صلاحیت نمایند و ضمن نگهداری این کودکان در مراکز شبانه‌روزی یا سپردن آنها به خانواده‌های داوطلب از پرورش بزهکاران آینده جلوگیری کنند. در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز وقتی خود بهزیستی اعلام می‌کند توان مقابله با آنها را ندارد چگونه می‌تواند با سونامی کودکان خیابانی بدون برنامه روبه‌رو شود. مدیران بهزیستی بهتر است به جای مصاحبه‌های گوناگون یک اتاق فکر از کارشناسان، آسیب‌شناسان، روان‌شناسان و اساتید صاحب‌نظر تشکیل داده و به یافتن راهکارهای کاربردی اقدام کنند. جمع‌آوری و ساماندهی کودکان خیابانی با حرف و همایش و جلسه مقدور نیست.

 

مطالب فوق برگرفته از سایت تحلیل خبری تابناک( به نقل از تهران امروز) ، با کد خبر ۳۷۸۲۷۴ ، مورخ 24.11.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://www.tabnak.ir

 

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است):

دکتر نفریه گفت که  70 درصد کودکان کار از اتباع بیگانه هستند . همایون هاشمی در تاریخ 4/12/1392 در همایش ملی کودکان خیابانی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت که بیش از30 درصد کودکان خیابانی از اتباع بیگانه هستند . آمار و سوتی ها رو دارید؟؟؟

راستی ماجرای برنامه ریزی مدیر کل پیشین استان تهران و برنامه وی برای ساماندهی کودکان کار در قبل از انتخابات چه بود و چرا با مخالفت بعضی ها روبرو شد؟؟؟  یا علی

نظرات 1 + ارسال نظر
سیروسی چهارشنبه 21 اسفند 1392 ساعت 12:51

اعتیاد، ایدز و بزه در کمین کودکان کار؛ وقتی جامعه و خانه برای کودک ناامن می‌شود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد