مسئولین مشکلات ویژه زنان معلول را ببینند

برخی از مشکلات میان زنان و مردان معلول به یک نسبت وجود دارد؛ مانند بحث مهم تردد در سطح شهر و استفاده از وسایل نقلیه عمومی که باید در این زمینه کلیه شهرها مناسب‌سازی شوند، اما برخی مشکلات برای زنان دارای معلولیت، بیشتر و پررنگ‌تر است.

 

 

وقتی به گفته مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی، زنان معلول مورد سوءرفتار اجتماعی قرار می‌گیرند، فراهم آوردن آرامش روحی و روانی این قشر از جامعه کمترین خدمتی است که می‌توان به آنها ارائه داد.

به گزارش مهرخانه، به طور کلی زنان معلول بیش از مردان از ناتوانی جسمی خود ضربه می‌خورند؛ چراکه آنها هم به خاطر ناتوانی و هم به خاطر جنسیت‌شان محرومیت و تبعیض را تجربه می‌کنند. زنان و دختران معلول مخصوصاً در مقابل بدرفتاری‌هایی مانند کتک خوردن، تجاوز و سوءاستفاده جنسی آسیب‌پذیرتر بوده و همین موضوع نگاه ویژه مسئولان را طلب می‌کند.


راه‌حل موانع فرهنگی پیش روی زنان معلول چیست و به عهده کیست؟

اما به نظر می‌رسد مسئولان چندان به خاص بودن شرایط زنان معلول نسبت به مردان معلول اعتقادی ندارند. رامین رضایی مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص مشکلات خاص زنان معلول و خدمات ارائه‌شده به آنها گفت: سازمان بهزیستی میان زنان و مردان معلول جهت ارائه خدمات تفاوتی قائل نمی‌شود.

وی در خصوص مشکلات خاص زنان معلول تنها به مشکلات و موانع فرهنگی که بر سر راه آنها برای ازدواج، تحصیل، اشتغال و بهداشت وجود دارند اشاره کرد و افزود: قرار است سازمان بهزیستی با همکاری معاونت اجتماعی و توانبخشی طرحی را جهت شناسایی مسائل جنسی چه برای زنان و چه افراد معلولی که مورد سوءرفتار اجتماعی قرار می‌گیرند، ارائه دهد.

اما اینکه چرا تاکنون مسئولان مشکلات خاص زنان معلول را شناسایی نکرده و اقدامی‌ صورت نداده‌اند، جای سؤال دارد. برخی از مشکلات میان زنان و مردان معلول به یک نسبت وجود دارد؛ مانند بحث مهم تردد در سطح شهر و استفاده از وسایل نقلیه عمومی که باید در این زمینه کلیه شهرها مناسب‌سازی شوند، اما برخی مشکلات برای زنان دارای معلولیت بیشتر و پررنگ‌تر است.


مشکل ازدواج زنان معلول؛ نگاه فرهنگی یا تبعیض قانونی


مشکل دیگر زنان معلول مسئله ازدواج این زنان است که به سبب مشکلات جسمی، و عدم پذیرش فرهنگی، سن ازدواج این اشخاص بالارفته است و نمی‌توانند به راحتی فرد مورد علاقه خود را پیدا کرده و ازدواج کنند. دلیل این امر نیز دیدگاه ناصحیح خانواده‌هاست.

به نظر می‌رسد مشکل ازدواج زنان معلول به خاطر دیدگاه اشتباه و عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه است که موجب شده مشکل ازدواج زنان معلول بیش از مردان معلول جلب توجه کند. در زمینه ازدواج زنان معلول قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه کسانی‌که با زنان دارای معلولیت ازدواج می‌کنند از خدمت نظام وظیفه معاف می‌شوند. این قانون در برخی موارد نه تنها کمکی به ازدواج زنان معلول نکرده، بلکه شائبه سوء‌استفاده را به وجود می‌آورد و باعث خدشه‌دار شدن عزت نفس این زنان می‌شود.


آموزش به افراد سالم در نحوه درست برخورد با زنان معلول

زنان معلول به دلیل نگاه تحقیرکننده برخی از افراد سالم ، کمتر وارد اجتماع می‌شوند و به همین علت از مشکلات روحی بیشتری نسبت به مردان معلول برخوردارند. در این زمینه نه تنها باید به زنان معلول نحوه برخورد و واکنش در مقابل اینگونه رفتارها آموزش داده شود، بلکه حتی باید به افراد سالم نیز نحوه درست برخورد با معلولان را آموزش داد. در این زمینه صداو سیما و نیز آموزش ‌و‌ پرورش نقش مهم و تأثیرگذاری دارند. می‌توان در مدارس در قالب درس یا بسته‌های آموزشی، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم ارائه شود.


تفریح؛ حق طبیعی زنان معلول


مشکل دیگری که زنان معلول با آن مواجه هستند مسئله تفریح و حضور در اماکن عمومی ‌است، البته تا زمانی که مشکلات عدیده و اولیه زنان معلول حل نشود، آنها نمی‌توانند به بحث تفریح خود که لازمه همه انسان‌هاست بپردازند؛ چراکه به لحاظ نحوه برخورد سایر افراد و در پی آن عدم حضور کمتر در اجتماع و نیز مناسب نبودن فضای شهری امکان حضور کمتری را در محافل عمومی‌ و مراکز فرهنگی یا تفریحی دارند.


راهکارهای اساسی برای حل مشکلات زنان؛ مسئولان پاسخگو باشند


تعیین مستمری یا کمک هزینه ایاب و ذهابی که همایون‌ هاشمی‌ رئیس سازمان بهزیستی دیروز به آن اشاره کرد، راه‌هایی خوب اما موقتی هستند و برای معلولان و به ویژه زنان می‌بایست راهکارهایی اساسی و بنیادین اندیشیده شود. نگاه جنسیتی و به حاشیه راندن نیازهای زنان دارای معلولیت و جدی نگرفتن مشکلاتشان بیش از همه جامعه زنان معلول را آزار می‌دهد. به نظر می‌رسد لازم است مسئولین با ایجاد برش جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های خود برای قشر معلول جامعه، مشکلات و مسائل خاص زنان معلول را که به دلیل ممانعت‌های فرهنگی به مراتب بیشتر از مردان معلول است، لحاظ کنند.


مطالب فوق برگرفته از سایت مهرخانه ، با کد خبر ۹۳۲۱، مورخ 12.9.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://mehrkhane.com

 

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

امیدواریم آقای همایون هاشمی و تیم همراه نیز همانند خوانندگان محترم وبلاگ، مطالب بالا را بخوبی و بشکلی کامل مطالعه کرده باشند. آیا جای ندارد بجای اقدامات کلیشه ای که می توان ده ها مورد از آن را در سازمان بهزیستی کشور نام برد( نظیر طرح همیاران نوروزی و محتوای ضعیف و ...، آن در سال 1392)، به پیشنهادات و محتوای بازگو شده در متن فوق اندیشید. یا اطلاع رسانی در خصوص نوع برخورد و آموزش دو طرفه و تعاملی شهروندان سالم و معلولین نسبت به یکدیگر از اولویت های برنامه ای سازمان بهزیستی نمی باشد. اینجاست که می گویند بعضی ها به اندازه حاجی خرج می کنند اما مشهدی هم نمی شوند. همچنین در اینجا جای دارد از زحمات صادقانه آقای رامین رضای، مدیر کل محترم و فعال سازمان بهزیستی تشکر و قدردانی گردد. مدیری که ورای فشارهای ناشی از روابط، به ضوابط اهمیت خاصی داده و می دهد.

آیا جای ندارد در پرده برداری های چندگانه برنامه های سازمان بهزیستی؟ نیم نگاهی هم به بحث حساسیت های جنسی مخاطبین سازمان شود. یا علی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد