مراکز مشاوره فقط با مجوز سازمان نظام روانشناسی، قانونی هستند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عباسعلی اللهیاری در دومین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی ایران اظهار نمود که هنوز بر اساس تلقی منسوخ گذشته سلامت را فقط در حوزه جسمانی تعریف می‌کنیم که عمدتاً نگاه پزشکی‌محورانه دارد حتی مجوز درمانگاه‌های ترک اعتیاد فقط به پزشک عمومی و روانپزشک داده می‌شود. وی افزود، با مکاتباتی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم قرار شد در بازنگری سیاست‌های سلامت جایگاه سلامت روان اجتماعی و معنوی نیز دیده شود. وقتی می‌گوییم دیده شود منظورمان صرفاً حرف نیست بلکه در تخصیص اعتبارات نیز قرار است از سلامت روان اجتماعی و معنوی نیز برخوردار شوند.

 

 

وی ادامه داد: 11 هزار میلیارد تومان پول برای سلامت تخصیص داده شده و وقتی این بودجه قرار است به سلامت تخصیص داده شود، باید متولیان آن را پیدا کنند. وی اظهار داشت: ما معتقدیم پزشکان جایگاه رفیعی دارند، اما تحقیقات نشان داده فقط 15 درصد سلامت در حوزه جسم است حتی سلامت جسم هم تحت تأثیر سلامت روانی، معنوی و اجتماعی قرار دارد. وی اذعان داشت که در دهه چهارم انقلاب شاهد خیزش آسیب‌های روانشناختی در جامعه هستیم و اگر برای حل آن فکری نکنیم شاید تبدیل به بحران شود.لازم است این نگاه کلان را دنبال کنیم که مقوله سلامت روان ، فرابخشی است. اگر در سیاست های بالادستی حضور نداشته باشیم همواره این مشکلات را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه سازمان نظام روانشناسی در اسناد بالادستی و مسئولیت‌های رده‌بالاتر حضور نداشته است. پیش از این، صدور مجوز مراکز مشاوره و روانشناسی در اختیار سازمان روانشناسی و سازمان جوانان بود اما امروز صدور مجوز مراکز مشاوره روانشناسی صرفاً برعهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است. همین تعبیر را برای سازمان بهزیستی نیز داریم. ما برای نظارت مشکلی نداریم. چندی پیش در جلسه‌ای به رئیس سازمان بهزیستی گفتم اگر سازمان بهزیستی برای مرکزی در اردبیل مجوز صادر کند بنده به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنم.

وی ادامه داد، اگر ما در کمیسیون‌های مجلس کرسی نداشته باشیم کارمان خیلی پیش نمی‌رود.دنبال این هستیم که نگاه روانشناختی و مشاوره به نگاه اول مسئولان کشور تبدیل شده و همچنین درصددیم کمیسیون دین و فرهنگ را به زودی توسط دکتر محمود گلزاری ایجاد کنیم.

وی افزود: در دنیا روانشناسی صنعت را نجات داده است. اخیراً کمیسیون روانشناسی صنعتی نامه‌ای به بنده برای ارتباط با صنعت نوشته که جای تقدیر دارد.وی خاطرنشان کرد: امیدواریم اتحادیه سازمان نظام‌های تخصصی را داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد و وکلا، مهندسان، روانشناسان، پزشکان و غیره اتحادیه‌ای را تشکیل دهند قدرتی قوی می‌شوند که می‌توانند در تحولات و سیاستگذاری‌ها موثر باشند.

مطالب فوق برگرفته از سایت خبری و تحلیلی سلامت نیوز ، با کد خبر 107113، مورخ 14.12.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات: http://www.salamatnews.com .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

این همان مطالبی بود که قبلا به بعضی ها در سازمان بهزیستی گفته شده بود، اما کو گوش شنوا . تا وقتی که زور قانون وارد نشود، بعضی ها به فکر پذیرش حرف حساب نبوده و نیستند . اما وقتی پای قانون به میان می آید مجبور به پذیرش می شوند. به چه قیمتی، خدا می داند. حداقل به قیمت از بین رفتن بیت المال.

نکته جالب توجه دیگر در بیانات فوق، تاکید بر آسیب پزشک محوری و پزشک مدیری است که متاسفانه میراث چندین دهه پیش می باشد. زمانی که بهزیستی زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان بود. سنت اشتباهی که تاکنون آسیب های زیادی را بر پیکره سازمان بهزیستی وارد نموده است. یا علی

نظرات 1 + ارسال نظر
مدنی زادگان سه‌شنبه 24 تیر 1393 ساعت 15:51

بهتر . اصل هم بر این مورد است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد