بهزیستی در کنترل آسیب های اجتماعی ضعیف عمل کرده است

فاطمه دانشور عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس  با اشاره به گسترش آسیب های اجتماعی در تهران اظهار داشت،مشکلات مربوط به موضوع آسیب های اجتماعی در کلان شهر تهران مانند فقر،فحشا،اعتیاد و ...در حد هشدار رسیده است که متولیان آن که بهزیستی، شهرداری و پلیس هسنتد که در انجام این کار کوتاهی کرده اند.

  

وی ادامه داد، متأسفانه تاکنون هیچ کدام ازدستگاه های بهزیستی، شهرداری و پلیس به طور کامل به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده است و از زیر مشکلات مربوطه شانه خالی می کنند و به گردن یکدیگر می اندازند. یکی از اقداماتی که می توان در راستای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در تهران اتخاذ کرد تشکیل یک کارگروه متشکل از نماینده‌های شهرداری، شورای شهر، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش است، که تاکنون در این زمینه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

دانشور بیان کرد، یکی از دستگاه هایی که در کنترل آسیب های اجتماعی می تواند نقش بسیار مهمی را برگزار کند بهزیستی است که متاسفانه مشاهده می شود بودجه این ارگان برای این کار بسیار ناچیز بوده و نمی تـواند با این بودجه اقدامات موثری را انجام دهد. وی تصریح کرد، معتقدم که دیگر دستگاه ها مانند شهرداری و دستگاه هایی که در این زمینه می توانند، تأثیرگذار باشند و از بودجه مناسبی برخوردار هستند باید با تعامل و همکاری بهزیستی در کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی  تهران پیش قدم شوند تا در آینده شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد، یکی از راه کارهایی که دستگاه های متولی در امر کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی می توانند، موثر باشند تهیه خوراک‌های روحی، عاطفی و روانی برای افراد جامعه است در غیر این صورت شاهد کم ارزش شدن ارزش‌های اخلاقی و تضعیف  بنیان خانواده‌ها خواهیم بود. دانشور افزود،: متأسفانه شاهد این مهم هستیم که بنیان خانواده ها در سال های اخیر در حال سست شدن است و آمارهای رو به افزایش طلاق در جامعه گسترش داشته است. وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه جوانان گرایشی به تشکیل خانواده ندارند و زندگی‌های همخانه‌ای را تجربه می کنند، ادامه داد، یکی از مکان هایی که در حل این مشکل می تواند به بهزیستی و ارگان های مسئول دیگر بسیار کمک کند، سرای محله است که در هر سرای محله باید یک مددکاری اجتماعی باشد که متاسفانه چنین امری تا کنون صورت نگرفته است و این مهم باید عملیاتی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در پایان گفت، شورای شهر باید زمانی که پدیده‌ای اتفاق می‌افتد، به عنوان جایگاه مطالبه گر، نهادها و دستگاه را بخواهد و یک سری وظایف هم برای شهرداری تعریف کنند.

 

مطالب فوق برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری تهران پرس ، مورخ 14.12.1392 می باشد. آدرس سایت اخذ اطلاعات:   http://tehranpress.com

 

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

از اینکه خانم دانشور بشکل همه جانبه و بدون رویکرد جانبدارانه و یا جانبگیری خاصی به مسئله پرداخته است، جای تشکر وافر وجود دارد. اما نکته کم توجهی نهادهای فوق الذکر در تعریف آسیب های اجتماعی، سطح بندی آسیب هاف تهیه و تنظیم برنامه های مداخله گری فعال موثر بر آسیب ها، داشتن نگاه بلند مدت به آسیب ها و مواردی همانند است که باید بشکل جدی بدان توجه نمود. سازمان بهزیستی بدون کمترین تعاریفی فاقد چنین برنامه و نگاه موثری است. شهرداری در اقدامات ضربتی و یا سرمایه ای پای کار است و همچنین مدیران خوبی در  بخش های مربوطه دارد، اما این نهاد نیز فاقد نگاه جامع و مستمر است. پلیس و معاونت اجتماعی و پلیس پیشگیری و بخش امنیت با وجود آمادگی لازم، دنباله گیری مسئله را منوط به حرکت بهزیستی و شهرداری می کنند. قوه قضاییه که حداکثر باید قاضی بفرستد و حکم صادر کند که بعید می دانیم دریغی داشته باشند. آموزش و پرورش نبشتر رویکرد آگاه سازی باید داشته باشد که آماده همکاری با هر طرح خوبی است که کمترین هزینه مالی را برایش داشته باشد. پس مشکل کجاست؟؟؟مشکل در نبود الگو و شیوه فعالیت است.به گونه ای که هر نهادی این مسئله را بر عهده دیگری می اندازد. اینجا جایی است که اراده و همت می خواهد.  یا علی

نظرات 1 + ارسال نظر
شهروند چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 ساعت 17:03

خانم دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هستند. آقای ناصحی نیز رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا است. این دو نفر خیلی کارها می توانند بکنند . وقتی این ها از بهزیستی گلایه می کنند، جای سوال بسیار می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد