تصاویری تاسف بار از اعتیاد مردان(18+)


اینها تصاویری از پاتوق ها، روند جمع آوری و دیگر وضعیت های مربوط به مردان معتاد بوده که در تاریخ های مختلف در رسانه ها و خبرگزاری های داخلی منعکس شده است. مردانی که چه بپذیریم و چه نپذیریم ، شهروند این جامعه بوده و به ناچار یا اشتباه درگیر چنین وضعیتی شده اند . اینها بیمار هستند. بعضی از این افراد ممکن است مجرم هم باشند و یا آمادگی ارتکاب خیلی از جرایم را نیز داشته باشند. ولی باید قبول کنیم که یک معتاد نیز از وضع موجود راضی نبوده و مسلما خود را یک قربانی یا یک فرد آسیب دیده می داند. او نیازمند کمک های ما است . او از ما انتظار دارد که در دقایق آخر ، دستیگر دست های آسیب دیده اش باشیم .یکی از حلقه های این پازل یاری رسانی، بهزیستی و برنامه های این سازمان برای ترک اعتیاد است . راستی چند درصد افرادی که وارد کمپ های تحت نظارت این سازمان شده اند، موفق به ترک گردیده اند؟ و چرا این میزان ضعف؟؟؟؟


 





 

عکس های فوق برگرفته از وبلاگ های گوناگون، خبرگزاری ها و سایت های تخصصی مجاز در جمهوری اسلامی ایران است. با کپی کردن عکس و جستجو در موتورهای جستجو همانند گوگل، می توان به سایت مربوطه دست یافت .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

با اندکی اغماض در روند توسعه کمپ های اعتیاد و نادیده گرفتن اهمال های صورت پذیرفته می توان پذیرفت که رشد کمی کمپ های ترک اعتیاد نسبتا خوب بوده است. مشکل اصلی در نداشتن الگوی فعالیتی در این کمپ ها است . هیچ الگوی استانداردی با رویکرد توانمندسازی موثر معتادان در فرآیند ترک و حمایت های پس از آن وجود ندارد و سازمان بهزیستی به وجود یک روانشناس یا حضور یک روحانی در کمپ دلخوش کرده است. حضور این عزیزان لازم است ولی وجود الگویی با رویکرد ترکیبی ترمیم و درمان آسیب های وارده در ابعاد روانی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، مهارت آموزی فنی ، دینی و دیگر موارد مرتبط، امری ضروری است .

سازمان بهزیستی در حوزه تخصصی سازی کمپ ها ، پراکنش مناسب جنسی( زن و مرد) ، نوع ماده مخدر و نوع اعتیاد( مواد مخدر صنعتی، مواد مخدر سنتی و ...) ، سن و شرایط مخاطب(کودک و نوجوان، بزرگسال، کهنسال، خانوادگی، ...) ، تناسب بین سطح شیوع و میزان آلودگی منطقه با تعداد کمپ ها و مواردی نظیر آن نیز کم توجهی داشته است.

سازمان بهزیستی در تعریف رویکرد اجتماعی اقتصادی و مددکاری مورد نیاز در روند حمایت از خانواده های معتادان نیز بی تفاوت بوده و فاقد نقشه راه منسجم می باشد.

سازمان بهزیستی با وجود وظیفه قانونی محول شده به آن در خصوص مدیریت پازل ترک و درمان اعتیاد، تنها به فعالیت های پوسته ای و سطحی نظیر راه اندازی کمپین های آگاهی دهنده اکتفا کرده و نظارت کافی و وافی بر مراکز و کمپ ها ندارد. لیست مرگ و میرهای بوقوع پیوسته در کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد، وجود خیل عظیم مراکز غیر مجاز،تاثیرگذاری ضعیف فعالیت کمپ ها در ترک و پاکی تداومی فرد معتاد،نارضایتی های عدیده از فعالیت کمپ ها و هزاران مستند دیگر، دلیلی بر عدم توفیق سازمان بهزیستی در مقابله با آسیب اعتیاد در پازل تخصصی واگذار شده به این سازمان است .

شاید مهمترین عامل وقوع چنین رویدادی را بتوان در ضعف سازمان بهزیستی در فعالیت های بین و فرابخشی موثر دانست( وجود تفاهم نامه و یا برنامه مشترک دلیلی بر وجود فعالیت و اقدام بین و فرا بخشی موثر نمی باشد) . این امر باعث شده که این شائبه به ذهن خطور کند که سازمان بهزیستی نکند که ترک اعتیاد را با مجوز دادن برای برپایی کمپ های ترک اعتیاد و دادن متادون اشتباه گرفته باشد؟ 

در خصوص آلودگی مردان که اکثریت آلودگی به مواد مخدر را تشکیل می دهد، دو بحث از بین رفتن و آسیب دیدگی نیروی فعال اجتماعی و همچنین بحث آسیب رسانی به خانواده های آنها(خصوصا معتادان متاهل)، مطرح می باشد. از طرف دیگر بستر برای وقوع جرایم خشن در سطح اجتماع و درگیر سازی سایر شهروندان سالم بواسطه دردسرهای ایجاد شده توسط این گروه قابل توجه می باشد. استقلال عمل بالاتر مردان و توانمندی آنها در تامین اقتصادی خود، بحث ترک اعتیاد آنها را با مشکلات پیچیده تر روبرو ساخته است.

نظرات 3 + ارسال نظر
خواجه نوری شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 13:51

هیچ یک از اعضای خانواده معتاد حاضر نیست که درباره مشکل اعتیاد در خانواده صحبت کند چون قبول کردن و روبرو شدن با این موضوع برای اعضای خانواده بسیار سخت و دردناک است.

مدرس زاده شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 13:09

عوامل اعتیاد عبارت بوده اند از عوامل فردی ( بیماری ها و اختلالات جسمی، نقیصه های بدنی، خستگی، بی خوابی و کم خوابی، عوامل جنسی، اختلالات و بیماری های روانی، اظطراب و افسردگی، ناکامی، محرومیت، واکنش غمگین، اختلالات شخصیتی)، عوامل محیطی و بیرونی ( خانواده بزه کار، خانواده از هم گسیخته، فوت مادر و پدر، غیبت والدین، طلاق، خانواده های پرجمعیت، ستیزه و اختلافات خانوادگی، فقدان روابط عاطفی در خانواده، مدرسه و محیط آموزشی نامطلوب، عضویت در گروه های فاسد و تقلید از همسالان، گروه دوستان معتاد، زندگی در مناطق بزه کار، بیکاری، دسترسی به مواد مخدر، توزیع ناعادلانه ثروت، جنگ و تبعات آن، مهاجرت و تعارض فرهنگی حاصله، استعمار، فقر فرهنگی و پایین بودن سطح سواد، نابسامانی و آشفتگی های اجتماعی، رشد و پیشرفت بی رویه شهرنشینی و کاهش کنترل اجتماعی و تکنولوژی).

میلاد شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 11:08

براساس گزارشات آماری، اکثر معتادان، مردان متأهل هستند که 86 درصد آنها دارای یک تا شش اولاد هستند. به عبارت دیگر میانگین بعد خانوار معتادان، حدود 4 نفر می‎باشد. چنانچه تعداد معتادان کشور را در تعداد اعضای خانواده آنها ضرب کنیم و بستگان نزدیک این افراد را نیز به شمار آوریم، رقم بالائی خواهد شد. بنابراین اعتیاد، گسترة وسیعی را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد