اعتراض معلولان و تجمع در مقابل مجلس


حدود 50 نفر از معلولان پس از تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی نوشته و خواستار رفع مشکلات‌شان شدند. به گزارش ایلنا، جمعی از معلولان کشور پیش از ظهر چهارشنبه(مورخ 17/2/1393) مقابل درب شمالی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان خواستار رسیدگی مسئولان بهزیستی به مشکلات‌شان شدند و در همین زمینه‌ نامه‌ای را خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشتند که متن آن در ذیل می آید :

 

 

با عرض احترام خدمت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما خاطر عالی را به مطالب زیر معطوف و اتخاذ تصمیم شایسته را استدعا می‌نماییم:

خانواده‌های دارای افراد معلول با مشکلات فراوانی روبرو هستند. از جمله این مشکلات ایاب و ذهاب است که دو ماه قطع می‌باشد. هزینه‌های فوق‌العاده سنگین دارو و درمان از دیگر مشکلات این خانواده‌هاست. هزینه وسایل کمکی از جمله ویلچر و هزینه‌های مصرفی انرژی آب،برق و گاز از دیگر مشکلات چنین خانواده‌هایی است. با توجه به این نکته که برخی از معلولان با مستمری ماهانه بهزیستی به مبلغ 53 هزار تومان زندگی می‌کنند باید به این نکته توجه کرد که چگونه این مبلغ نیازهای آنان را برطرف کند. از شما خواهشمندیم به مشکلات مالی معلولان رسیدگی کنید.

مطالب فوق برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، کد خبر: 166130 ،  مورخ 17/2/93  و به آدرس زیر می باشد :  http://www.ilna.ir .

در همین رابطه دکتر یحیی سخنگویی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم، در خصوص تجمع تعدادی از معلولان مقابل مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: به نظر می رسد مشکل این افراد درباره پرداخت نشدن هزینه ایاب و ذهاب آنها از سوی سازمان بهزیستی بوده، چراکه اعتبار این مورد به صورت دو ماه یکبار به استان ها ابلاغ می شود و با توجه به شروع سال جدید این اقدام برای فروردین انجام نشده است. وی ادامه داد: تعداد ۴۵۰ نفر از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، به صورت ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان بابت هزینه ایاب و ذهاب دریافت می کنند که این مبلغ برای فروردین سال جاری پرداخت نشده و قرار است که به صورت یکجا با اردیبهشت ماه پرداخت شود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: روال پرداخت هزینه ایاب وذهاب معلولان مانند قبل ادامه خواهد داشت. وی بیان داشته که ما افراد جدید رابه لیست هزینه ایاب ذهاب اضافه نکرده‌ایم، زیرا ایاب و ذهاب معلولین بر عهده شهرداری است و به کسانی که در گذشته این خدمات را از بهزیستی دریافت می‌کردند این مبلغ بدون تغییر و طبق روال گذشته در پایان اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

مطالب فوق برگرفته از سایت کرمانشاه نیوز ، کد خبر: 149404،  مورخ 17/2/93  و به آدرس زیر می باشد :  http://www.kermanshahnews.com .

سرکار خانم فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به تجمع اخیر تعدادی از معلولان در مقابل مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: فارغ از برخی درخواست‌های شخصی، در خواست‌های این عزیزان به حق است . وی با بیان اینکه معلولان، درخواست‌های به حقی دارند، گفت :‌ روز چهارشنبه - 17 اردیبهشت - حدود یک ساعت در میان تجمع‌کنندگان معلول حضور یافتم و به سخنان آنها گوش کردم، هر چند با صحبت‌های آنها بیگانه نبودم چرا که در فراکسیون با معلولان ارتباط داریم. رییس فراکسیون حمایت از معلولان در ادامه اظهار داشت: ما پیشنهاد کردیم که قانون حمایت از معلولان که سال 83 تصویب شد اصلاح شود. وی اظهار داشت: اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از جامعیت برخوردار بوده و با نظر سه جانبه مجلس، دولت و سازمان‌های مردم نهاد از طیف معلولان تهیه شده است.

آلیا ادامه داد: این اصلاحیه در قالب لایحه‌ای حدود دو سال است که در دست دولت بوده ولی هنوز به مجلس ارسال نشده است. وی افزود: حتی در زمان رأی اعتماد وزیر فعلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستیم تا این لایحه را هر چه سریعتر به مجلس ارسال کنند. آلیا با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 هزار تومان به افراد معلول پرداخت می‌شود، اظهار داشت: در همین تجمعی که مقابل مجلس صورت گرفته بود خانواده‌ای سه معلول داشت که فقط هزینه رفت و آمد آنها 50 هزار تومان می‌شود بنابراین با این مبالغ اداره زندگی مشکل است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به ضرورت ارتقا جایگاه سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت:‌ پیش از این پیشنهاد شده بود تا رییس سازمان بهزیستی معاون رییس جمهور باشد تا خارج از زیرمجموعه یک وزارت خانه انجام وظیفه کند . نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خاطرنشان کرد: البته سازمان بهزیستی کشور اخیرا زمینه اعزام افراد معلول به عتبات عالیات را فراهم کرده و قصد دارد اعزام به حج عمره را نیز پیگیری کند، هر چند این موضوع موافقان و مخالفانی دارد نشان‌دهنده توجه بهزیستی به امورات است.

مطالب فوق برگرفته از باشگاه خبرنگاران ، کد خبر: ۴۸۳۳۷۰۹ ،  مورخ 19/2/93  و به آدرس زیر می باشد :  http://www.yjc.ir .

حاشیه های این اعتراض نیز قابل تامل بوده است. یکی از معلولین تجمع کننده به خبرنگار ایلنا گفت: با خبر شده‌ایم که اتومبیل‌های ویژه حمل و نقل معلولین شهرداری که از روز گذشته از سوی معلولین برای شرکت در تجمع رزرو شده بودند، امروز از سرویس دادن به معلولین برای رسیدن به مقابل مجلس خودداری کرده‌اند. یحیی سخنگویی در پاسخ به اظهارات یکی از معترضین که گفته بود «بار‌ها برای دیدار با رئیس سازمان بهزیستی و طرح مشکلات‌مان به ساختمان بهزیستی مراجعه کرده‌ایم اما هیچ وقت به ما وقت ملاقات نداده‌اند»؛ گفت: معلولین بار‌ها با من و آقای هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی ملاقات کرده‌اند هر چند بار که آمده‌اند ما همیشه در خدمتشان بوده‌ایم. الان هم اگر آقای دکتر هاشمی در سازمان باشند نماینده این افراد می‌تواند با آقای هاشمی و من ملاقات کند.

«سمانه کوثر مدار» یکی از تجمع کنندگان در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: ما بخاطر مشکلات مالی معلولین در مقابل مجلس جمع شده‌ایم تا بتوانیم با یکی از نمایندگان صحبت کنیم یا یک وقت دیداری از ریاست جمهوری بگیریم اما در ابتدا به ما اجازه این کار را ندادند و حتی نمایندگان نیز از حضور ما مطلع نشدند. ما تا ساعت ۱۱ صبح دست نگه داشتیم اما به دلیل آنکه کسی به حرف ما گوش نکرد تجمع‌منان را به خیابان گسترش دادیم و پس از آن آقای فدایی نماینده سازمان بهزیستی آمد و از ما در خواست کرد که خیابان را باز کنیم، ما نیز برای اینکار شرط دیدار با نمایندگان را مطرح کردیم . بالاخره فاطمه آلیا، رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولین به سراغ ما آمد و مشکلات معلولین را شنید و قرار شد که در روز دوشنبه 22 اردیبهشت معلولان با ایشان برای حل مشکلات خود جلسه‌ای داشته باشند.

شنیده شده که رئیس سازمان بهزیستی یا معاونین و حتی مدیر کل بهزیستی استان تهران در جمع معترضین حاضر نشده و رئیس بهزیستی شهر تهران( آقای سراج) در جمع حضور یافته اند .

عمده اطلاعات موارد فوق برگرفته از سایت جامعه معلولین ایران ، مورخ 23/2/93  و به آدرس زیر می باشد :  http://iransdp.com .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

بررسی موضوع نشان می دهد که چنین تجمعاتی(هر چند غیر قانونی و غیر قابل قبول) در پی وجود همین مشکلات و درخواست ها، قبلا نیز در زمان مدیریت همایون هاشمی بر سازمان بهزیستی تکرار شده است . از طرف دیگر، تجمع معلولان در استان هرمزگان در سال 1391، تجمع معلولان در برابر استانداری زنجان در اردیبهشت 1393(بحث مسکن و بدقولی های انجام شده) و غیره نمونه هایی از به بن بست رسیدن جامعه هدف سازمان بهزیستی در امور گوناگون  است . در ادامه ، توجه خوانندگان وبلاگ را به تصاویری چند مربوط به اعتراضات سال 1391 معلولان مقابل سازمان بهزیستی، جلب می کنیم.






همانگونه که در تجمع سال 1391 روبروی سازمان بهزیستی مشاهده می شود، یکی از مشکلات اصلی، مشکل هزینه ایاب و ذهاب بود. سوال اینجاست که چرا تکرار شده است؟؟؟ تابلو نوشته در دست اون دو خانوم نیز خیلی حرف ها داره که ربطی به وبلاگ حاضر ندارد؟

بیانات دکتر سخنگویی و مقایسه آن با فرمایشات سال 1391 ایشان نیز جالب است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اینکه چه تدبیری سازمان بهزیستی باید بیاندیشد تا مشکلات ایاب و ذهاب معلولان به طور کلی برطرف شود، گفت( در سال 1391 بیان شده): بحث ایاب و ذهاب به طور کلی وظیفه سازمان بهزیستی نیست اما این سازمان در حال حاضر در حال رایزنی با شهرداری است تا این مشکل را به طور کامل برطرف کند. سوال وبلاگ این است که پس از دو سال این رایزنی ها جواب نداد؟ یا مسئله در جای دیگر است. مگر بودجه سازمان بهزیستی در سال 1393 افزایش قابل توجه پیدا نکرده است؟مگر معلولان معترض، در خصوص معوقاتی که سازمان بهزیستی موظف است به آنها پرداخت کند، جمع نشده اند؟ و ....

اما در خصوص اظهار نظرهای خانم آلیا، اگر خانم آلیا می گویند که فلان لایحه از دولت نیامد و مدت دو سال آنجا مانده است، چرا در خصوص علت این تاخیر و نقش سازمان بهزیستی حرفی نمی زنند؟ در خصوص اعزام معلولان به اماکن مقدسه نیز باید برای ایشان توضیح داد که این طرح طرح جدیدی نبوده و اعزام های چندگانه به مشهد و سایر اماکن متبرکه در سال های پیش انجام شده است.

نظر ایشان در خصوص تکرار عبارت قرار گرفتن سازمان بهزیستی زیر مجموعه ریاست جمهوری نیز جای سوال دارد(پیش از این پیشنهاد شده بود تا رییس سازمان بهزیستی معاون رییس جمهور باشد تا خارج از زیرمجموعه یک وزارت خانه انجام وظیفه کند)، چرا که این سازمان از مشکلات مدیریتی عدیده بشکل تاریخی در رنج است. بر خلاف ظاهر موجود، با صدها ادله قانونی و مدیریتی و کارشناسی و حتی شرعی، می توان این امر را ثابت کرد. تا زمانی که رویکرد پزشک محوری وزارت بهداشت از این سازمان رخت برنبندد و رویکرد اجتماعی اقتصادی، جایگزین آن نشود، با تغییر جایگاه نمی توان اقدام به حل مشکل نمود.

هسته سیاستگذاری و مدیریتی وبلاگ حاضر، سرکار خانم آلیا را دعوت به برگزاری جلسه ای مشترک و گفت و شنود دو طرفه در فضایی دوستانه می کنند. امید است مقبول واقع گردیده و ثمرات خوبی برای جامعه معلولین کشور داشته باشد.  

در پایان نیز سوالی از سازمان بهزیستی داریم. از آنجا که برپایی هرگونه تجمع اعتراضی نیازمند اخذ مجوز قانونی است،آیا سازمان بهزیستی شکایت حقوقی از تجمع کنندگان نموده است؟ اگر مبادرت بدین کار ننموده علت چیست و در صورت در پیش گیری سعه صدر، تا چه اندازه نیازهای آنان را پاسخگو بوده است؟ اگر پاسخگویی در حد کافی بوده، پس چرا مجددا شاهد اعتراضاتی این چنین هستیم ؟ اگر ناکافی بوده است، علت آن را بشکل شفاف بیان نموده و تضمین عدم تکرار را نیز بیان دارند؟         یا علی

نظرات 1 + ارسال نظر
الف نوشت دوشنبه 26 خرداد 1393 ساعت 17:58

تعدادی از معلولان بهزیستی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکلات خویش و پرداخت هزینه‌ها شدند.

به گزارش ایسنا، این افراد در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست داشتند که نسبت به تامین وسایل مورد نیاز آنها، هزینه‌های درمانی، هزینه‌های ایاب و ذهاب و سایر هزینه‌های مصرفی مساعدت لازم را به عمل آورند.

بنا به آنچه که در نامه توسط این افراد ذکر شده تنها مبلغ ۵۳ هزار تومان دریافت می‌کنند که پاسخگوی نیازهای آنها نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد